mutter rackare.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Har lyckats köra bort muttern till vändhjulsaxeln.
Var kan jag hitta en ny?.om någon har en så Pm,a.
Eller om ni vet vad det är för mutter.
 
J

Jona$

Kolla gängstigningen och närmsta hårdvaruhandel el ac återförsäljare.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Art.nr 1623-054
Ingenting du hittar i den vanliga järnhandeln.

Jag har ett svagt minne av att det kom en bulletin om att denna skulle säkras med en saxpinne.
Har du hål borrade i axeln, just utanför där muttern skulle ha suttit?
Förslagsvis så ser du iaf till att du har en saxpinne som låser fast muttern.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Vet inte riktigt hur långt jag han köra utan muttern.upptäckte att den var borta efter en 6 mils tur.Förstår att den ska sitta där av en anledning,men törs man köra alls utan muttern?.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vet inte riktigt hur långt jag han köra utan muttern.upptäckte att den var borta efter en 6 mils tur.Förstår att den ska sitta där av en anledning,men törs man köra alls utan muttern?.
Sätt dig på sidan som saknar muttern, sätt högerfoten mot insidan på bortre/vänstra boggieskenan och ta tag i den högra/närmsta skenan med händerna och se hur enkelt de går att bryta isär - så förstår du hur inte smart det är att köra utan.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Frågade innan jag han tänka efter före själv.Nä skotern får stå tills jag har en mutter.
Fast det enklaste borde väl vara att sätta upp axeln i svaren på jobbet och sen fixa ditt en "vanlig" gäng.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Precis. Skaffa ett gängsnitt och en låsmutter. Klart.

Hade en gång en Austin (brittisk bil). Motor med ursprung i USA, kaross från England och såld till en marknad med millimeter som standard.
Fatta vad hjärndöd den ingenjören måste ha varit..? Vänstergäng på ologiska ställen, fingäng, tum och millimeter. Allt blandat huller om buller utan logisk anledning.

Visst finns det ställen man vill ha annat än millimeter men i övrigt kan man ju tycka att världen borde kunna komma överens om en standard.

Enda lycka den biljäveln förde med sig var att jag blev en jävel på att gänga om, få loss runda muttrar, använda grispittar och byta till insatsgäng.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Frågade innan jag han tänka efter före själv.Nä skotern får stå tills jag har en mutter.
Fast det enklaste borde väl vara att sätta upp axeln i svaren på jobbet och sen fixa ditt en "vanlig" gäng.
Vet inte om jag blandar ihop det med 440/600, men är det inte bara ett yttergängat rör med något T-del svetsat på motstående ände?
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Du har nog rätt i det...hoppas det går svarva om endå.vill ju ha kvar lite gods också.alternativt att göra en helt ny axel (rör) efter jag har ringt runt och kollat efter en mutter.