Mxz 600, frågor.

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Hej alla skoterälskare
Jag har lite funderingar ang skotern jag precis köpt.
Det är som jag skrev ovan en Mxz 600x -02 som gått ca 420 mil.
Tidigare ägaren hade bara åkt 50 mil och haft den under förra säsongen, jag tänkte höra vad jag kan tänkas behöva kolla nu innan säsongen börjar.

Ska jag riva upp och kolla kolvarna, ringar osv? Sen tänkte jag kolla hur det är med drevning och så, någon som har bättre erfarenhet än mig om det.. Skulle vilja ha skoter så driftsäker som möjligt, är det ett + eller - att dreva ner den så den blir starkare då? Vad mer kan göras för driftsäkerheten?

Något förslag om vad jag kan göra för att få en så rolig vinter som möjligt? :) Styrhöjjre är på g, och tänkte även köpa ny matta.

Tacksam för svar!

//Nybliven skoterägare
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Okej, jo komp finns det.. Men som sagt han visste ju inte om det hade vart något kolvbyte överhuvudtaget på skoter. Hur länge kan/vågar man köra innan ett kolvbyte?
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
jo nog finns det säkert komp :D men frågan är hur bra, testa med en kompmätare. är det bra komp så hade iaf jag kört vidare.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Du kan utan tvivel köra hela denna säsong med kolvarna, har den gått så pass lite så är det ingen fara. Inför nästa säsong kan det kanske då vara dags att se över kolvarna och framför allt kolla upp så du har fett kvar i vevaxeln så du inte råkar ut för ett haveri på den, då blir det dyrt.

Men som föregående talare sa, ta ett komptest för säkerhetsskull.
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Okej det låter ju skönt att man inte behöver till och meka det första man gör. Komptest, måste jag lämna in den på verkstad då? Eller är det något man kan göra själv?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är lika lätt som att tanka en bil ....

1: Skruva ut bägge tändstiften.
2: Skruva i kompmätaren (köp på meca, mekonomen, biltema osv)
3: Dra i startsnöret för kung och fosterland (5-6 ggr), samtidigt som du håller full gas.
4: Kolla nästa cylinder
5: jämför värdena du fått, ska ej diffa mer än 5-10 procent mellan cylindrarna och 8-10 kg är normalt.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
biltema bland annat har såna här komptest klockor..de ser ut som en helt vanlig manometer..sen en slang till en typ nippel som du skruvar fast istället för tändstiftet...sen kopplar du lös den andra tändhatten och drar sedan i snöret ett par gånger (Dra ordentligt så du verkligen får upp komptrycket).. där ser du ganska snabbt vad den ligger in.brukar generellt ligga kring 9 om den är fräsch..


angående nerdrevning tycker ja inte är något negativt då ja anser att varrenda skoter förutom racemodellerna är något för högt utväxlade...detta gör inget på din driftsäkerhet sålänge du ser till att den inte börjar övervarva..men drevar du ner 2kugg så brukar man slippa byta kedja samt slippa böka med variatorerna...


sen de du kan göra är en allmän service..du fyller på med fett på vevaxeln (är något speciall fett man ska ha..varför man inte kan använda annat fett har/kan ingen svara på när ja frågar iaf)...
du byter ju automatiskt olja i kedjehuset när du byter drev så där är en punkt gjord.. kika så att packningarna runt avgasportarna (om den har de..kommer inte ihåg) så att dom är fräscha..ev. ta lös portarna och rengöra dessa..gjorde de på min och skotern fick en helt annan karaktär..

annars tkr då jag de är bara tuta å köra..en standardmaskin snurrar på mkt mkt längre än en PRO maskin..och mkt driftsäkrare..så du kan nog inte få den mer driftsäker än den är nu:)
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Tack för svar gubbs! Ska hem och testa.. Ska även ta och kika vart jag kan köpa drev / kedja och vad det går på. Något tips på nån bra slutburk? Som kanske ger lite mer effekt och ljud? :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skippa slutburken och skaffa nåt som ger nå i stället.. bättre dämpare, variatorkit, bättre matta eller nå annat vettigt :)

Annars brukar 600'a motorn hålla bra. Vet en Enduro som för ett gäng år sedan hade 1300mil på mätaren... utan att motorn var rörd.. och killen slökörde ju inte direkt.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Så jävla bra skoter. Hade en innan TNTn.

Dreva ner den två kugg, lägg på en 38 eller 44 matta och klart du ska ha slutburk om du gillar väsen - Så hade jag och var riktigt nöjd.

Kolvarna är inget att oroa sig för, min var uppe på över 600 och dom var inte bytta, inte tror jag du kör över 200 mil på en säsong?
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Låter ju helbra! Variatorkit, jobbigt att byta själv? Blir det stor skillnad? Accelration eller toppfart?
Jag gett köpa en ny matta, någon som vet ifall en matta från Lynx 800 RC -07 passar på Mxz'n? Tror bägge två är lika lång, alltså 307cm.