Mxz 600 sdi?

Scroll_

Medlem
10 sept 2008
20
0
1
Tjena. Har funderingar på att köpa ny skoter. Funderar på att köpa en Mxz 600, men det finns ju Mxz 600 SDI också. Undrar vad SDI är för något? Sen så undrar jag vad det är för skillnaden mellan Mxz och Mxz X?

//Tommy

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Sdi står för Semi direct injection dvs insprutare, sen X paket innebär renoveringsbara gas dämpare, förstäkt chassi, stryrhöjare och cross styre, säkert mer som ingår men i stora drag :)

Scroll_

Medlem
10 sept 2008
20
0
1
Okej. Tack för svaren. Som sagt det står emellan Mxz 600 SDI, och en Mxz X 400 med 600 motor i utan SDI. Finns det några för/nack delar med dom ovanstående skotrarna?

//Tommy

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Antar det är en 440 du menar? Risken är betydligt större att en sådan maskin är mera välanvänd än en "vanlig" 600'a. Men så behöver det ju förstås inte vara alla gånger..

SDI motorn har några små egenheter för sig, som att den vill dö av någon millisekund ibland vid gaspådrag enligt vissa. En del andra märker det inte alls. Jag har själv skaffat en SDI till vintern, ska bli spännande att se om alla myter stämmer. Den största och kanske egentligen enda fördelen är att man slipper bestycka om, plus något lägre bränsleförbrukning då möjligtvis..

Förgasare är väldigt enkelt och driftsäkert, står sig väldigt bra. Lättskruvat och väger mindre.

Kolla först och främst på skicket och om 440'n är välbyggt, dvs inge bonnmek

Scroll_

Medlem
10 sept 2008
20
0
1
Antar det är en 440 du menar? Risken är betydligt större att en sådan maskin är mera välanvänd än en "vanlig" 600'a. Men så behöver det ju förstås inte vara alla gånger..

SDI motorn har några små egenheter för sig, som att den vill dö av någon millisekund ibland vid gaspådrag enligt vissa. En del andra märker det inte alls. Jag har själv skaffat en SDI till vintern, ska bli spännande att se om alla myter stämmer. Den största och kanske egentligen enda fördelen är att man slipper bestycka om, plus något lägre bränsleförbrukning då möjligtvis..

Förgasare är väldigt enkelt och driftsäkert, står sig väldigt bra. Lättskruvat och väger mindre.

Kolla först och främst på skicket och om 440'n är välbyggt, dvs inge bonnmek

Jag mena att det är ett mxz X chassi med rotax 600 motor i, bör man tänka på något speciellt när det är bytt motor i den? Eller är det bara att slå till?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ett 440 chassi i bra skick och seriöst byte till en 600 eller 800 snurra i vore ju kalas enligt mig :)