MXZ 700 00a med 2växlar...

9 aug 2010
10
0
1
Skotern beter sig som rubriken säger, kör jag iväg "normalt" är de som om den lägger i en 2a efter ett tag, och samma då jag saktar in då växlar den ner...
Kör jag däremot iväg med full rulle känns inget växlande upp men alltid då jag saktar in.
Detta beteende gillas inte då jag kör mycket i väldigt varierande teräng.
Ska nu renovera variatorn pga missljud och frågar därför vad jag ska byta för att slippa detta "växlande"
Bör nämnas att den är något nerdrevad av tidigare ägare,men har ingen info om eventuellt tidigare variatormeck.
Tfs Hannes
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det som slits i en TRA primärvariator är:

*bussningen i den yttre skivan
*bussningen i fjäderkoppen
*bussningarna i viktarmarna
*rullarna
*ramperna kan även ta stryk och få gropar i sig om rullarna och viktarmarna kärvat
*glidklackarna med tillhörande o-ringar
*fjädern bör även den bytas då den mattas ut med tiden

Sen har du ju även sekundärvariatorn med glidklackar och två bussningar på den rörliga skivan som kan vara dåliga. Fjädern mattas även i denna variator ut med tiden och bör bytas.

Dåliga variatorer är ofta en dyr historia. Försök hitta repsatser då du kan spara in mycket pengar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
testa först att ställa corden på remmen enligt handboken.

Va? Hur menar du nu?

On topic:
Om du byter vanliga slit delar ska du se att det går till sig. Antagligen kärvar det lite, så när du kör försiktigt styper det lite innan det orkar "växla" över, samma sak åt neråt hållet. När du trycker fullt hoppar det förbi av bara farten så att säga:)

Mxz670 gav dig ju en fin lista:) Eller helt enkelt, ta upp skiten och byt det som inte ser ut att vara i bra (ny)skick, typ:)
 
9 aug 2010
10
0
1
Tack för alla snabba svar!
Läste även här på forumet att om man drevar ner kan man få ett dylikt beteende och i så fall behöva vikta på/av. Om det stämmer behöver jag mer info för att slippa exprementera.
Men börjar med att med sunt förnuft och Mxz670:s lista renovera primär/sekundär eftersom jag har missljud därifrån.