Mxz med stora bekymer....

putteb

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Östersund sverige
okej kanske inte så stort men jävligt iriterande...

för en tid sedan slutade min skoter att varva ur som den ska, och det slutade med att den inte går mer än 120max (och det är med en massa tur) så jag funderar på om det kanske är variatorremen som har blivit smalare?? på varvräknaren varvar den 8000varv, men det låter absolut inte så..

så till min fråga.. vad är det som händer om variatorremen är för smal?
(vad kan det annars vara?) hur bred ska variator remen vara till en Mxz500 -99

har nya tändstift i så det bör ej vara det..

fruktansvärt tacksam för svar så fort som möjligt..

P.s jag står fan inte ut med detta....
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Behöver du ens fundera om remmen är för smal är det dags att byta. Renovering av variatorerna börjar vara på sin plats, byta sekundärfjäder och glidklackar eventuellt. En rejäl rengöring är det minsta du kan kosta på den. Plus den nya remmen.

 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Den motorn ska inte varva mer än 7700 har jag för mig. Prova att ställa om toppvarvet. På de tre skruvarna på variatorn. Dom är markerade med siffror på skallen för varje siffra ändrar du ca 100-200varv. Flytta dessa tre ner två siffror
 

putteb

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Östersund sverige
jo det skulle man ju kunna göra, men det lustiga är att den inte har varvar så mycket tidigare.. så det verkar som det är två problem.. har tagit lös sekundären och rengjort nu, ska ut och prova nu..

så håll tummarna:)
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Ibland kan det bli bättre med att sätta dit en ny fjäder i sekundären om du inte redan gjort det.