Mycket tryck/rörelse i expansionskärl SWB assault -11

Lsz

Medlem
1 maj 2011
6
0
1
Är i fjälls och ska köra in mina nya kolvar lite och märker att det är ett väldigt liv i exkpansionskärlet när jag startar motorn.
Vid kallstart på tomgång så bubblar och skvalpar det rätt rejält, vid lite gaspådrag så virvlar det runt i hela kärlet som en storm.
Vid varmkörd motor är det ganska lungt på tomgång.

Tar för givet att det kommer in komp/avgas i kylsystemet antingen i toppen eller cylinderfoten.
Gjorde komptest som visar 7.8 på båda cylindrarna så blir lite ställd.
Var nyss ute på en lägdan och upplever att skotern har svårt att gå upp i temp, gick inte över 50c, (körde dock väldigt lungt) vid tomgång går den stadigt uppåt med tiden.
Jag kan inte se att den rycker nå märkvärdigt vitt ur avgassystemet och märker inte att den går dåligt, så verkar inte komma in vatten. Dock osäker(mitt i natten och rykte mycket pga vatten på motorn)

Efter turen så har har det sprutat glykol i motorutrymmet, ser det droppar från en slang så troligtvis den. Så verkar bli tryck i kylsystemet.

Skotern har som sagt nyss genomgått ett kolvbyte av mekaniker med nya wössnerkolvar och nya packningar osv. I våras byttes även chassie och div saker på försäkring( samma mekaniker) kördes ikväll för första gången efter det.

Kan ett dåligt luftat kylsystem/chassie ställa till med sånt här?
Hur luftar man på korrekt vis?
Kan det komma komp in i kylsystemet utan att den tar in vatten?
Vad kam vara troligt fel vid montering/kolvbytet?
Hur mycket vågar jag köra omkring och testa ifall den nu tar in glykol i motorn osv?
Sammanfattat vad kan ha hänt och vad kan jag/bör jag göra här och nu utan att förstöra något?

Ska såklart kika mer imorgon bitti men mycket tacksam för hjälp och tips.
 
K

krickus

Det enklaste är ju att mäta om du har komp/avgaser ut i kylsystemet, förutsätter dock att man har utrustning för det:)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Apropå temperaturen så ska den inte gå över 50 grader om det finns kylsnö.

Är du säker på att det inte bubblat runt tidigare? Jag tänkte bara om du skulle vara "överkänslig" när den precis har varit nedplockad.

Det hade jag varit.. :)
 

Lsz

Medlem
1 maj 2011
6
0
1
Nivån är korrekt. Så borde vara bra, ev luft i systemet då den ändras ganska mycket mellan kall och varm motor.

Provat täppa för med handen och känner inte att det bygger något tryck fast kanske är svårt att göra så.
Självklart är jag lite överkänslig:bigsmile: och ärligt så har jag nog aldrig kollat på expansionskärlet vid gaspådrag. Tro om nån gjort det.
Negativt att den trycker ut glykol vid nån slankoppling när man kör, kanske pga luft i systemet eller så?

Ringde mekanikern som jämfört med 2 andra liknade modeller och det är inte alls samma rörelse i dom som i min vilket också är negativt.
Han kände sig lite ställd och visste inte riktigt.

Har en kort film på kärlet men sitter mitt i skogen så går inte ladda upp.

Ska ut och prova lite mer nu, försöka lufta ordentligt och hålla koll.
Så länge den har kylarvätska kvar och inte ryker mycket vitt borde jag kunna köra omkring.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Du har ett läckage i toppen vid nån O-ring. (Eller cylinderfoten) Komp går ut i kylsystemet eftersom det trycket är högre än vattentrycket. Å det blir lite bättre när den blir varm..
Är topparna efterdragna med rätt moment?
Men jag skulle tro att O-ringarna redan är skadade om avgaserna gått ut där.
Har du momentnyckel så prova att dra med 24-28nm växelvis inifrån och ut.
 

Lsz

Medlem
1 maj 2011
6
0
1
Tar för givet att mekanikern dragit med rätt moment, Dock inte efterdragit något då skotern varit startad 4 ggr och gått typ 500m efter kolvbytet. Dålig O-ring borde väl synas på resultat av komptest. Mitt visade 7.8 på båda cylindrar.
 
A

AssaultRMK

Trycker den ut kylarvätska vid någon slang så måste du ju åtgärda det i förstahand. Måste ju vara någon slangklämma som inte sitter som den ska eller liknande.
Spelar ingen roll hur mycket du luftar om du har ett läkage där kylarvätska kan komma ut och luft kan komma in.

Enklaste sättet att lufta är att med skotern igång tippa den åt vänster så exp. kärlet blir högsta punkten på kylsystemet och fylla på allt eftersom nivån sjunker i samband med att luften pumpas ur.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
bättre å ställa skotern brant mot en snöhög eller liknande och lufta på termostathuset som man ska göra.. annars blir det luftfickor!