Mystisk ET340

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
Har en gammal ET340 (82a tror ja) som beter sig lite konstigt, När man kört den riktigt varm och stänger av den vill den inte riktigt starta igen... men om man då ger choke så vaknar den till liv men det är ju lite konstigt efter som den är varm :p Dessutom värmesmäller den lite.
Vad ska man tänkas göra åt saken?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
EXAKT samma problem hade jag på min 1980 Et 340.
Jag vette f*n varför den betedde sig sådär, förgasaren hade studerat i detalj och inte en smutsfläck eller nån defekt fanns nånstans, men jag smällde dit en 34 mm Mikuni trottelförgasare istället, och nu fungerar den klockrent. Det borde ju gå att reda ut vad i orginalförgasaren som orsakade det men det kändes lättare såhär då jag inte kunde finna nåt. 220's munstycke fungerade bra för mig i den nya förgasaren.

jonatangrund

Medlem
19 mar 2010
26
0
1
kaxås
min 400 e exakt lika dan men förgasarn e de juh inte :( det måste ha att göra med reedsen eller pumpen? :p kommer följa denhär tråden noga :)

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Kan säga att min ET 340 -82 var också svårare att starta när den var varm, det jag gjorde då för att lättare starta den var att dra på full choke, full gas, dra några gånger så startade den (ca 3-4 gånger).

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jag tror att jag missuppfattade problemet, jag trodde den stängde av sig själv. Det gjorde min, och då var det nåt med förgasaren. Angående det här så vet jag inte.

Jonatangrund: Det finns inga reedventiler i en et340, kolvstyrt.

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
Problemet har kommit nu på sensäsongen när det blivit varmare i luften,,, eller är det kanske för att det är fuktigare?. Iaf så förr i vinter när det var ca -10 i snittt har den inte uppfört sig så här:p

Last edited:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
det kan ju vara ett liknande problem som SAAB V4 hade på sommaren, soppan i förgasaren dunstar och gör den svårstartad.