Någon med koll på 900ACE/1200 4-Tech?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Går i lite funderingar på nyare maskin nästa säsong. Om det blir av, så kommer det att bli något begagnat. Tankarna går mot 4-takt så jag undrar lite om det finns några kända och dyra typfel på dessa motorer? Typ "max XXX mil, sedan rasar kamkedjan", eller Big No No för viss årsmodell.

1200'an är jag väl mest intresserad av då jag tycker 900 nog är lite för tam. Att turbokonvertera finns inte på kartan då alla kit är löjligt dyra.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tack som tusan. Det var bra läsning.
Skulle vara intressant att höra hur ex.vis en 10-11 har hållit ihop fram till idag. Lär ju finnas de som avverkat betydligt fler mil än de 300 som någon i den gamla tråden hade gjort.
 
Reactions: Berra460

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
har ingen riktig koll på alla fel som kan uppstå men alla modeller mig veterligen har väl haft sina barnsjukdomar.
Själv jar jag en renegade 1200 årsmodell 2013.
Har även tidigare kört 900 ace o den tycker jag känns som en helt vanlig audi a6 på snön ok du tar dig fram men den är inte så rolig att åka med om du vill busköra lite själv om du inte har någon med dig så klart.Högst personlig slutsats 900 ace good enough för led /1200 underbar ledracer grymt vrid rolig som fan om du vill gasa på lite.
min har gått 80 mil nu ca kanske du ska köpa min funderar på en 14 eller 15 Med vänlig hälsning, andreas borlänge
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nej 900'an är faktiskt lite för trött enligt min mening så en 1200 är nog det enda alternativet. - Om en uppgradering kan ske till nästa säsong vill säga. 2 moln på himmeln just nu bara, osäkert med jobb och tanten yrar om "fixa badrum". Och i vilket fall så hamnar nog tyvärr din 13 lite över budget, men tack för "erbjudandet".
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Hade en 2010 Renegade som jag han runt 700mil med.
TRA4 variatorn gav upp efter 400mil då jag bytte till en eDrive2 dvs samma som på dom nyare från 2012 tror jag, gick mycket mjukare med denna variator.
Bytte boggiefjädrarna och schimsade om bakre dämparen pga att orginal var för mjuka.
Tankmätare levde sitt eget liv men det verkar vara standard skidoo.
Förbrukning 1,3 och uppåt beroende på körsätt och före.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Det enda vanliga felet, mig veterligen är ett litet oljeläckage under oljekylaren. Dock enkelt fixat.
Ja, dom första årsmodellerna hade en kass oljekylare som började läcka glykol efter ett tag. Fast det lär ju vara fixat på de flesta maskiner nu. TRA-variatorn har ganska korta serviceintervall med slitdelar som behöver bytas, om man inte vill råka ut för ras. Var inte rädd för att köpa en 2009:a om du hittar en fin. Dom har bäst variatorsetup från fabrik. Jag har en 09:a som jag haft sen den var ny. Är supernöjd, enda problemet har varit tankmätarn och oljekylarn.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
09 har en potentiell bomb i dreven till vattenpump. Dom ska man byta innan man åker på att byta en motorkåpa och balansaxeln också... Vilket betyder plocka ur och riva hela motorn... Så se till att detta är gjort, eller görs direkt om du köper en sån.

Finns bra info om det på dootalk.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Så från 10 sitter det bättre drev då?
När kan man förvänta sig att kamkedja/sträckare börjar bli mogna? Förvarnar i tid med rassel som normalt på andra motorer?
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Någon som provat högre kammar på Renegade 1200?
51 57 59mm?
Har haft 2 maskiner i kompisgänget och vet att de tar sig fram ganska bra, nu kör jag runt på en av dem och funderar på "kamma upp" ett snäpp..
Erfarenheter?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har 51mm 154" lång. Fick variatorhjälp av KNR sledtech. Drevade ner enligt hans rekommendation också.

Funkar finfint.

KNR har gjort nån maskin i orginallängd med 57mm kamhöjd också tror jag. Ring han och kolla!
 

pilten

Aktiv medlem
29 okt 2009
50
1
8
Kiruna
Jag kör med 57 mm kammar på orginal längden på min 1200. Funkar kanon fint de. Enda som behövdes göras var att montera bort en svart plast bit längst fram i band tunneln.