Några Endurofrågor

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hejsan, jag är ny här och helt grön på skoterfronten. Men tanken är att i alla fall ska ha en skoter till nästa säsong, så jag är ute i tid här. :)

Frågade tidigare lite saker i köprådsforumet, men de var klent med svar. Det är så att jag har fastnat ganska mycket kring Enduro 500 modellerna. Men jag har några frågor som ja inte har lyckats söka fram svaren på.
1. Vad skiljer mellan de nyare och äldre som kallas g-type? Många skriver att enduron har ett bra chassie / boggie / dämpare. Gäller det även för g-type modellerna eller är det de "nyare" ?

2. På 600-700cc modeller har ja läst en hel del dåligt om gen3 rotaxen, är också 500cc'n en gen3 rotax med samma problem?

3. Finns de andra välkända problem än insugsgummin? (Då jag är total nybörjare är även driftsäkerheten / lättskruvat ett stort plus såklart). Har ni tips på andra modeller som kanske skulle passa bättre så shoot! Ja vill ha en skoter som iaf kan anses lite över medel i driftsäkerhet och lite sportig får den ju gärna vara.

4. Vad bör ja titta extra noga på ifall jag kikar på en beggad skoter av denna typ? Förutom att servicar ev. kolvbyten mm. har skötts ordentligt. Finns de ställen där chassiet brukar ge sig om den körts våldsamt osv.?

Budget ca. 1500-3000€ typ.

Tacksam för svar, och tack för ett bra forum med mycket bra information!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har själv en g-type, och den är tyngre och mer tungkörd än evo (den nyare) men då har g-typen en motor som är i princip odödlig, rotax rv motorer istället för serie 3. evo går även bättre i ospårat än g-typen. men g-typen brukar ju kallas för järnhästen, det chassiet är väldigt stadigt
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
1. Enduron har ett nyare bättre chassie, både för led och ospårat
2. 500 cc är också gen3. 700:an belastas mer i motorn så den brukar skära på veven oftare. 500:eek:rna brukar klara sig rätt bra
3. Insugsgummin är väldigt lätt att byta. ett tips är att köpa ett par i aluminium då du ska byta så har du bytt för gott
4. sprickor i boggie kan man alltid kolla. kolla även vid primärvariatorn om det pressats ut fett bakom den, då ska du nog köpa en annan. annars är det bra att fetta om vevaxeln och med det är det lite mer jobb

Annars en mycket bra skoter, jag är själv helnöjd med min enduro 600 -01 :)
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hej och tack för svaren!
Vilka viktskillnader pratar vi om mellan g-type och evo'n ?
Varför säljer du? Nyare skoter på gång?
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Hej och tack för svaren!
Vilka viktskillnader pratar vi om mellan g-type och evo'n ?
Varför säljer du? Nyare skoter på gång?
Evon är iallafall särklass lättaste skotern att leka med om man jämnför med tex yamaha, polaris i samma årsmodell..
Jag säljer den för att ja ska få köpt en REV/RE :) har gått uppåt sakta men säkert med senaste skotrarna och nu vill ja ha en med "nyare" chassie :)
 
Last edited:

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Lägger hit 2 filmer, där ser man iaf lite att det mycket väl och lätt går att leka med en evo :)
[video=youtube;HwC_00ILTOY]http://www.youtube.com/watch?v=HwC_00ILTOY[/video]
[video=youtube;bpZWRUnEdHw]http://www.youtube.com/watch?v=bpZWRUnEdHw[/video]
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Enduron är nog ett bra val, jag köpte min första skoter nu i vinter och det blev en enduro 600sp 02 som jag är nöjd med.
Bra dämpning, bra tryck i motorn :)

Om veven är ny infettad så är det ingen fara, och som du själv sa så är insugsgummina inte mycket att hänga i julgranen.
Så om du ska ha skotern några säsonger så köpt ett par aluminium som J.Eriksson sa, om dom skulle vara dålig dvs :)
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Vad jag kan googla mig fram till och hittar här så väger ju g-type chassiet och evo chassiet typ lika mycket?
Eller är ja helt fel ute nu? Vilket år kom evo föresten? på 2001:eek:rna?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tror evo kom 01 ja, tycker helt klart du ska satsa på evo chassit då den är så mycket snyggare än vad g-typen är
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Eftersom att ja siktat in mig redan på att ha skoter till nästa säsong så blir de väl att kika efter en med evo chassiet. Den ser ju onekligen mycket snyggare ut i alla fall! Tack för alla svar. Och fyll gärna på om ni har något på lager som jag bör veta. :)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Något jag fått erfara på min 600sp är sprickor i boggien. Inget jättejobb att laga. För övrigt en rolig maskin, jag är jättenöjd.
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Kan bara tillägga att den åkningen som visas på filmerna är absolut inga problem med en g-type enduro heller. Då väger jag ändå bara 64 kg och har bara kört skoter i typ en säsong. Så värst tungkörda är dom nog inte..

Tror du blir nöjd vilken du än väljer men hittar du en fräsch g-type ska du nog inte behöva oroa dig för körbarheten iaf.
Sen finns det säkert mycket annat som evo:n gör bättre, men tror som sagt inte du blir missnöjd med en g-type som första skoter. Går ju att hitta för ganska lite pengar om inte annat.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men den äldre G-Typen är längre än EVO'n, G-Typen är 320 och EVO'n är 307.
Men från -00 så blev G-Typen 307.