Några Endurofrågor

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hejsan, jag är ny här och helt grön på skoterfronten. Men tanken är att i alla fall ska ha en skoter till nästa säsong, så jag är ute i tid här. :)

Frågade tidigare lite saker i köprådsforumet, men de var klent med svar. Det är så att jag har fastnat ganska mycket kring Enduro 500 modellerna. Men jag har några frågor som ja inte har lyckats söka fram svaren på.
1. Vad skiljer mellan de nyare och äldre som kallas g-type? Många skriver att enduron har ett bra chassie / boggie / dämpare. Gäller det även för g-type modellerna eller är det de "nyare" ?

2. På 600-700cc modeller har ja läst en hel del dåligt om gen3 rotaxen, är också 500cc'n en gen3 rotax med samma problem?

3. Finns de andra välkända problem än insugsgummin? (Då jag är total nybörjare är även driftsäkerheten / lättskruvat ett stort plus såklart). Har ni tips på andra modeller som kanske skulle passa bättre så shoot! Ja vill ha en skoter som iaf kan anses lite över medel i driftsäkerhet och lite sportig får den ju gärna vara.

4. Vad bör ja titta extra noga på ifall jag kikar på en beggad skoter av denna typ? Förutom att servicar ev. kolvbyten mm. har skötts ordentligt. Finns de ställen där chassiet brukar ge sig om den körts våldsamt osv.?

Budget ca. 1500-3000€ typ.

Tacksam för svar, och tack för ett bra forum med mycket bra information!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har själv en g-type, och den är tyngre och mer tungkörd än evo (den nyare) men då har g-typen en motor som är i princip odödlig, rotax rv motorer istället för serie 3. evo går även bättre i ospårat än g-typen. men g-typen brukar ju kallas för järnhästen, det chassiet är väldigt stadigt
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
1. Enduron har ett nyare bättre chassie, både för led och ospårat
2. 500 cc är också gen3. 700:an belastas mer i motorn så den brukar skära på veven oftare. 500:eek:rna brukar klara sig rätt bra