Några frågor om Snopro XC 600

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Hej !

Har kikat och i princip bestämt mig för att nästa skoter blir en Snopro XC. Har försökt läsa så mycket jag kan om den på nätet men inte blivit klok på allt. Kommer bli en 2009.

* Varför drevar man om från XC till SX-drevning ? Fördelar/nackdelar !?

*Många skriver att den är mjuk i framvagnen, men då jag bara ska ha den för freerideåkning kommer det vara ett problem väger 85 kg ungefär. Är van vid en lite uppschimsad Rev som kändes väl mjuk då det blev mycket lek.

*Hur jobbigt är det att komma åt chokearna utan chokekit ?

*Kolvarna verkar vara dess svaga länk, när skall dessa bytas på ett ungefär?

Sen om ni har några andra bra att veta saker som man ska kika specifikt på då man åker och ska kolla på ett exemplar vore trevligt !

Mvh / Gäst

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Finns tonvis med information om dehär på nätet redan om du googlar dig fram lite.
Och kolvarna är ju relativt, beror ju på hur mycke du kör.
Med tanke på att dom kostar under 1000kr styck kan man lika gärna köra med nya kolvar halva vintern innan man byter till nya igen.

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Hej, igen !

Tack för svaret ! En liten undran bara om vikterna i Xc, de har startgropar som jag förstått det ?!

Är det väldigt störande vid friåkning eller störs man inte av det då man inte är någon touring åkare :)

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
XC har startgropar, iallafall på den som jag köpte ny 09.
Och XC måste man dreva ned, annars stiger remkontot.
Men jag hade hellre försökt att hitta en fin SX.
Och satt dit ett tankkit & chokekit.
Dvs om du absolut inte behöver mätaren.

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Har kört Ski-Doo tidigare så man har ett starkt remkonto ;)
Tror jag ska försöka hitta en XC ändå med mätare och SX-drevning, vad kostar och hur mycket jobb är det att sätta dit chokekit ?

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
vad kostar och hur mycket jobb är det att sätta dit chokekit ?
Hej igen. Kit kostar 1500-1700 om jag inte minns fel och är lätt att montera. En del sätter dit en primer och det fungerar galant. Kostar bara nån hundring. Jo-det är startramper på xc.

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Tack för alla svar !

Nu till det här med bestyckning då det blivit inhandlat en XC med chokekit och sx-drevning.

Eftersom jag kommer köra mesta dels nere vid kusten (1 möh) och i fjälls (550-600 möh) så undrar jag om det finns några riktlinjer för det här med bestyning. Om någon här har egna erfarenheter ?!

guest

Aktiv medlem
17 maj 2011
56
0
1
Hej, igen !

Har en fråga, är det någon som kan skicka en länk på munstycken som passar till mina Mikuni förgasare som sitter i XCn ?

Tror jag hittat en bra setup nu för förgasarna, gäller bara få tag i munstycken.