Nån F6/F7 -04 som fått sin oljegivare utbytt?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Till tvåtaktsoljan då alltså.
Har ni efter detta någon gång sett att lampan tändas?

Jag fick min utbytt ifjol och sedan dess har jag alldrig sett lampan lysa.
Nu kan ju detta bero på aatt jag fyllt på olja inför vajre längre tur.

I helgen skulle jag ur och åka å lyfte på huven för att koppla in strömmen till gps'en och då kollar jag ju även oljan.
Nu hade jag ingen olja hemma men efter som jag skulle åka max 2mil och lampan inte lyste så tänkte jag att det skulla ju gå bra eftersom oljan efter att lampan tänts ska räcka till en tank med bensin.

Efter ca. 2km dog skoter.
Fipplade lite med strömbrytaren och den startade på första rycket.
Åkte fram till en väg där den la av igen.
Ringde då efter skjuts och körde den på släp hem.
Meckade av pipan å kollade in i cylindrarna å såg att den hade nypit på en cylinder.
Försökte se något i oljetanken men man ser ju inte botten utifrån så jag tog ut oljegivaren å såg att det var tomt där.

Den nya längre givaren verkar gå lite för nära en utbuktning i tanken så flytklossen inte kan gå förbi när niån sjunker och därför varnades jag inte för låg oljenivå.

Jag har nu kontaktat min återförsäljare.
Skotern köptes november 2004 så den 2åriga maskingarantin dom har bör täcka detta.
Skotern har nu gått ca 425mil

Vi får se hur detta löser sig framöver.

Svara gärna på om ni sett er lampa lysa eller ej...
 

Elis

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Kiruna
Hejsan
Trist att det gick så för dig.
Vi bytte oljegivare på grabbens F6 -04, problemet med den är attoljelampan aldrig slocknar nu istället, vad det nu beror på?
Mvh Elis
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har bytt oljegivare två gånger, men fortfarande så lyser oljelampan lite som den vill..
Med orginalgivaren så funkade det som det ska fast den varnade för tidigt.

Intressant att höra att det är fler än jag som har problem med den nyare givaren.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jo och jag vet nu en till som också har problem med utbytt givare.
Men man får tanka olja varje gång innan man ger sig ut så är det lungt
 

foppa21

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Gävle
Jag bytte nivågivaren, olje lampan lyste då hela tiden efter detta.
Tog och provade med min kompis nya oljenivå givare samma resultat.
Detta berode på att jag tog tag med en för kraftig tång så jag förstörde elektroniken i den där lilla plast läppen som skall stickas in i olje nivå givaren.
Var ner till min lokala elektronik butik med själva plast läppen, han lödde dit ett ny elektronik komponent sedan tog jag epoxi plast och förslöt, funkar klockrent efter detta.
Pris 80Kr Ny plast läpp var hemskt dyrt (kommer dock ej ihåg)
Det finns en skarv på kabeln så det är bara att ta med läppen till någon händig elkomponent firma.