nått bra spackel eller liknande att laga huven med..

sallex13

Välkänd medlem
7 okt 2008
202
0
16
32
njurunda
tja jag undrar om nån vet om det finns nått spackel eller liknande att laga min huv med. jag har en 10 cm lång spricka i huven på min m5a så om nån vet vart man kan köpa nå att laga de mä så är jag väldigt tacksam.

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Nita dit en plåt på insidan och sedan glasfiberspackel som du sedan slipar ner och försöker få tag på en likadan färg att måla dit.. Även över nitarna, så lär det ju inte synas alltför mycket! ;)

Det är nog vad jag skulle göra iallafall!

sallex13

Välkänd medlem
7 okt 2008
202
0
16
32
njurunda
okej men har läst lite om det här nu på internet och det står att biltemas plast spackel ska vara bra och hålla väldigt bra. så vad tror du/ni om att köpa och lägga på lite sånt?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Alltså ett spackel är ju aldrig ett lim. Spackel använder man för att fylla ut håligheter med. Har man en spricka ska den fogas ihop med ett lim, alternativt lägga en plåt bakom som ovanstående skrev - vilket brukar funka bäst på en huv som flexar rätt mycket. Om du hittar nåt bra lim som fäster på den plast du har så är det ju också rätt bra, annars skulle jag nog åka till en lack/plåtverkstad, där brukar de ha prylar för att plastsvetsa stötfångare och sånt. Snyggaste lösningen.

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Nita dit en plåt på insidan och sedan glasfiberspackel som du sedan slipar ner och försöker få tag på en likadan färg att måla dit.. Även över nitarna, så lär det ju inte synas alltför mycket! ;)

Det är nog vad jag skulle göra iallafall!
Det är nog det absolut sämsta alternativet. Kommer aldrig att bli bra. Gör som "Lars" skrev, åk till din lokala billackerare å hör vem som kan plastsvetsa ihop det. DET är det enda alternativet om du vill få det seriöst & bra lagat!

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Borra ett hål i slutet på sprickan så den ej kan fortsätta,slipa sedan en v-fog i sprickan. Lägg aluminium nät på baksidan(rugga upp ytan först),täck sedan hela nätet och fogen med lim.Nätet kan även smältas in i huven om det är sådan plast i den. Det ska vara ett speciellt lim som är avsett för plastreparation,3M är nog det lättaste att få tag i oss färghandlarn,använder själv Innos produkter.