New York på Torsdag!

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Go´kväll! :ciao:
Första gången till New York, så ni som varit dit, vad har ni för tips? Vad får man inte missa? Skoterbutiker eller liknande, finns det? Andra saker man bör se eller se upp med?:confused:
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Kolla på hockey om du nu inte redan har tänkt å göra det.. Lär vara ett jävla drag i madison nu under playoff. Dock så lär ju biljetterna vara rätt dyr.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kolla på hockey om du nu inte redan har tänkt å göra det.. Lär vara ett jävla drag i madison nu under playoff. Dock så lär ju biljetterna vara rätt dyr.
Jag var på en obetydlig match i Tampa för några år sedan. Panikpriset var då $51 per styck. (långsida, gode högt upp)
Tror inte att det fanns några dåliga platser i hela hallen - vilket det finns massvis av i svenska arenor...
Som sagt av roBain så lär ju biljetterna till Rangers nu vara ganska kostsamma, men jag personligen hade nog kunnat lägga $150 innan det börjar kännas i snåltarmen. (trots mitt hyffsade ointresse av hockey)
Riktigt najs atmosfär, trots matchens obetydlighet - så vad ska det inte vara i MSG nu? Åså har vi ju #30 och Hagelin att heja på! :)

En sak är säker gällande USA, och det är att man ska unna sig - särskilt matmässigt! Allt är av helt andra dimensioner där.
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Hade tänkt kolla hockeyn, men när vi insåg att biljetterna gick lös på ca:4000 kr. st. så svalnade vårt redan inte alltför stora intresse betydligt...
Har hört mig för och tydligen så varierar priset över dygnet, så man kan komma över biljetter från 2000 kr. och upp, så inte omöjligt, får se!
Jodå, bara förrätten är egentligen nog för att bli mätt, töjde nog ut magsäcken en del i fjol!
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Hade tänkt kolla hockeyn, men när vi insåg att biljetterna gick lös på ca:4000 kr. st. så svalnade vårt redan inte alltför stora intresse betydligt...
Har hört mig för och tydligen så varierar priset över dygnet, så man kan komma över biljetter från 2000 kr. och upp, så inte omöjligt, får se!
Jodå, bara förrätten är egentligen nog för att bli mätt, töjde nog ut magsäcken en del i fjol!
Nä det drar ju iväg i priser nu, jag personligen som älskar hockey hade utan tvekan lagt ner 3-5k för en biljett där nu. lär vara en upplevelse för livet och vara där i ett slutspel, var nog så bra drag där när jag var där och då var det bara en match mitt i säsongen. haha..

Annars en helikoptertur över hela manhattan kan jag rekommendera, var riktigt jävla fränt måste jag säga. Dock så kostar det ju en slant men det är väl som allt annat i NYC.. :)
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Nä det drar ju iväg i priser nu, jag personligen som älskar hockey hade utan tvekan lagt ner 3-5k för en biljett där nu. lär vara en upplevelse för livet och vara där i ett slutspel, var nog så bra drag där när jag var där och då var det bara en match mitt i säsongen. haha..

Annars en helikoptertur över hela manhattan kan jag rekommendera, var riktigt jävla fränt måste jag säga. Dock så kostar det ju en slant men det är väl som allt annat i NYC.. :)
Smakar det så kostar det!:)
Tänk om dom skulle gå till final och man har haft chansen och se dom i slutspelet men inte gjort det...:eek:h:
Helitur vore inte fel, nån aning om hur många dollars dom vill ha av en då?
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
jo dom är ju i konferansfinal nu så dom är ju inte allt för långt borta, dock har dom väl två borta matcher nu så vet inte när nästa match är i madison. Beror väl på hur länge du ska vara där, dom kanske hinner komma tillbaka till NYC.

hm, tror det var runt 6.000kr det gick på. Men då var det för 3 vuxna och 1 "barn" så ska du åka själv klarar du dig nog på 1500-2000kr skulle jag gissa på :) dock så fyller dom ju helikoptrarna så du får ju inte åka helt själv. haha.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Ta färja till Staten Island(de orange). Är det vettigt väder får ni en bra möjlighet att se Manhattan från vattnet. Även den uppskrytna kärringen med fackla i näven samt Brooklyns hamnkvarter. En fin tur, i bra väder som sagt. Har du dessutom fruntimmer med dig kommer hon gå bananas då det tydligen var någon speciell scen i Sex and the city som utspelades på dessa färjor, fick jag höra...
Ska ni shoppa kläder så är Outlet Malls att rekommendera, har själv besökt Jersey Gardens ett flertal gånger och där hittar ni det mesta till riktigt bra priser. Taxi för runt 100$ från Manhattan, eller så går det direktbuss vill jag minnas.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Var dit under tio dagar runt Thanksgiving -13 (månadsskiftet nov/dec) och jagade runt efter skoterhandlare en heldag i hyrbil utan större framgång. Hade inga problem att finna någon, men att finna någon med grejer i lager var kört! :(
Överlag måste jag säga att NY är USAs mest upphausade stad i mina ögon-har inte helt koll, men jag tror det är 13 eller 14 ggr jag varit över, och den med marginal trevligaste staden totalt sett är i min värld Minneapolis, har man förmåga att blunda för priserna blir det annars Aspen, oavsett sommar eller vinter-men den är som sagt helt sjukt dyr oavsett om man ska äta, bo eller göra något...
Förlåt, nu drog det iväg lite...apropå NY-om du ska hyra bil-du vill ha gps. Jag lovar.
Alla andra platser jag kört bil i har det fungerat utmärkt utan-men där är det jävlar ett måste.
En kortare roadtrip är ju alltid kul!
Rekommenderar starkt en tur till Pleasantville en liten timme norr om Brooklyn, stan är precis som den låter-tamigfan en karikatur av en typisk tv-serie!
Helt extremt amerikansk, exakt allt är liksom perfekt...otroligt mysig på ett sätt, men som sagt, den är så ultraamerikansk som det kan bli, allt är liksom enligt "mall 1a". :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jo, just det-har du varit över tidigare?
Det tog ett antal gånger innan jag förstod hur man får bra pris på hyrbil...boka minst en klass lägre än tänkt.
Du kommer att få frågan om uppgradering-det frågar dom alltid.
Då förklarar du att det är intressant, men tyvärr blir det utanför budget.
Sedan är det bara en fråga om hur kall du vill vara...sist jag hyrde hade jag bokat en bil med fyrhjulsdrift, typ Ford Kuga.
Det slutade med en fabriksny BMW 325 xdrive, totalt blev det $7/dag dyrare än Kugan.
Körde samma taktik i Colorado, där slutade det med att jag gick upp två klasser i bil till samma pris, men blev utan gps-vilket är skitsamma när man bara ska köra landsväg enligt mig, utifrån att jänkarna skyltar vägarna så även en svag begåvad ska begripa vart dom ska... ;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det här är ju lite offtopic men Tobbe: Du måste vara den coolaste snubben på jorden.

Här ger du några svala världsvana tips om hur man hyr bil i USA och ibland ser man dig i någon annan tråd där du lite i förbifarten nämner att du kört skoter med Chris Burandt. Du har inte bara ett extrahus utan två, du köper skoterdelar till nytron för några hundra tusen varje år. Du tar skidsemestrar i Aspen och har en lite lagom blasé inställning till New York.

Jag föreställer mig dig sittande i förstaklassloungen på någon flygplats med ett coupeglas champagne i handen vilt flörtande med servitrisen.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Bara mellanlandat i Ny, Men sett mycket bilder därifrån och verkar ju finnas en del roligt att se.. Någongång ska det besökas.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det här är ju lite offtopic med kommentarer som belyser hur lätt bedragare kan blåsa andra människor på nätet-eller hur svårt det är att skapa sig en helhetsbild genom enbart tillgång till delar av helheten...
I verkligheten är jag rädd att jag väljer att tiga om mina dåliga sidor. ;)
Jag är nog snarare lite tråkig än cool i andras ögon-extremt snål på väldigt mycket, många gånger dumsnål dessutom.
Däremot kan jag spendera helt sjuka pengar på sånt jag är road eller intresserad av.
Ett tydligt exempel är kläder, fullkomligt ointressant-om det inte är motorrelaterat!
Osäker på hur många hoodies och t-shirts jag har med antingen skoter, bil eller crossrelaterade tryck jag har-men om jag ska ta på vad frun benämner som finkläder, så får jag välja mellan tre-fyra skjortor från HM...
(Första resan jag bokade till Burandt bokade jag för övrigt i affekt, vid den tiden hade jag och frun inte haft någon tid utan barn på tio år. Jag konstaterade att "nu bokar jag, vart vill du resa?" Efter ett par timmars velande kom hon fram till att hon nog inte kände sig redo att lämna barna till svärmor/far...då tände jag till: Här har vi pratat ett halvår, men när det blir aktuellt att boka backar du ur-då bokar jag en tur till Burandt och åker själv. Och så fick det bli...andra gången bokade jag utan att nämna nåt först, och tänkte "det är ju nästan ett år kvar till avfärd, jag får smyga in det lite pö om pö" Hon fick dock info redan samma dag eller om det var dagen efter-då var hon inte så imponerad...)

Skitsamma, kontentan är att det handlar helt om att jag snålar på exakt allt av "måsten", går aldrig någonsin på krogen, och lever i övrigt lite dyrare än jag har råd med när det gäller intressen. :)
Motor och resor är kul. Och verktyg...skulle verkligen behöva dra ner på något av dom intressena, men hur kul är det?