Niva, bra/dålig?

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
Tjena! kan med både glädje och sorg erkänna att jag har sålt min första enda skoter nu...
Men nu är planerna att pengarna ska gå till en bil. Har en "riktig" bil på gång, dvs en som man kör till jobb/skola/stan osv med. Så har jag även tänkt mig köpa en rolig liten offroadbil till jakt/fiske och lite lek på lättare terräng kanske. Har spånat lite på nivor främst, tycker dom är som ful och frän på nåt vis.
Några som har några erfarenheter att dela med sig av hit, gärna andra 4x4 bilar också, men inga i storlekar med kingcab och chevor. dom är utanför min börs ;)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nivan är ju en driftsäker och trevlig bil, men jag skulle kollat närmare på Suzuki Vitara istället. Dessa verkar vara väldigt poppis i Offroadkretsar.

/K
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Ordförande i övik-offroaders, en klubb jag var med i tidigare, körde Niva. Den var iaf grym, bra potential! Kort hjulbas och bra fyrhjulsdrift. Bifogar en bild på min gamla kärra, de gamla pickisarna är inte så tokiga och börjar ligga rätt i pris. Jag höjde den på chassiet+fjädring, montera 33'or på 10" fälgar och lite annat godis. Blev en gruffsig firmabil för en ok slant.

 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
oh! sånna där bilar är ju en fröjd för ögat :p
ok, så niva kanske inte är så dumma. har försökt letat efter div. tillbehör åt dom men hittar inte på långa vägar så mycket roligt som till typ GMC å andra fläskbilar. nån som vet nåt bra ställe med typ frontbågar å extralysen m.m
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
oh! sånna där bilar är ju en fröjd för ögat :p
ok, så niva kanske inte är så dumma. har försökt letat efter div. tillbehör åt dom men hittar inte på långa vägar så mycket roligt som till typ GMC å andra fläskbilar. nån som vet nåt bra ställe med typ frontbågar å extralysen m.m
Anledning till att det finns så mycket lullull till andra bilar och så lite till nivan är att man inte behöver köpa nå lulllull till nivan då den redan är så optimal man kan komma.
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
kan ligga nåt i de du säger... men de ändå lite grymmare med allt detta lullull till en viss mån
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
titta in på 4x4sweden.se, finns några nivafantaster där.

själv skulle jag hellre rekomendera en suzuki sj - enklare att höja/bygga om när man vill utveckla.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
titta in på 4x4sweden.se, finns några nivafantaster där.

själv skulle jag hellre rekomendera en suzuki sj - enklare att höja/bygga om när man vill utveckla.

Då var vi där igen.

Köper man en nivia så behöver man inte höja och utveckla som man måste göra med en samuraj för att få samma framkomlighet.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Då var vi där igen.

Köper man en niva så behöver man inte höja och utveckla som man måste göra med en samuraj för att få samma framkomlighet.
märkes rasismen igen....

jag tycker faktiskt nivorna e riktigt coola dock så är det svårt att få på mer än 30-31" och efter ett tag brukar man vilja ha värre o värre,been there done that!

skulle jag köra originalbil så är mitt val Niva iom. spiralfjädring men suzukina är så mycket enklare att höja(axelvända) och lätta från dödvikt(ta av dörrar,tak.m.m.) och att kunna fälla rutan är hur fränt som helst :rock:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
oh! sånna där bilar är ju en fröjd för ögat :p
ok, så niva kanske inte är så dumma. har försökt letat efter div. tillbehör åt dom men hittar inte på långa vägar så mycket roligt som till typ GMC å andra fläskbilar. nån som vet nåt bra ställe med typ frontbågar å extralysen m.m
frontbåge bygger du själv och extraljus har du på jula m.m.

köper du tillbehör på rindab m.m. så kostar det mer än en hel niva:hmmmm:
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
märkes rasismen igen....

jag tycker faktiskt nivorna e riktigt coola dock så är det svårt att få på mer än 30-31" och efter ett tag brukar man vilja ha värre o värre,been there done that!

skulle jag köra originalbil så är mitt val Niva iom. spiralfjädring men suzukina är så mycket enklare att höja(axelvända) och lätta från dödvikt(ta av dörrar,tak.m.m.) och att kunna fälla rutan är hur fränt som helst :rock:

Självklart är det märkes rasimsm. Men jag kan väl faktist bli tvungen om att hålla med att det finns större möjligheter att bygga om en samuraj än nivan.
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
... men suzukina är så mycket enklare att höja(axelvända) och lätta från dödvikt(ta av dörrar,tak.m.m.) och att kunna fälla rutan är hur fränt som helst :rock:
ok, så suzukin ä lättare att modda. men nu äre ju ingen värsting jag ska ha utan bara en lagomt frän liten 4wd bil till allmän skogsbilvägs körning och kanske ett mindre typ hygge eller nåt för skojs skull. ja har tittat endel på suzuki också, men dels är dom inte lika snygg (om man nu kan kalla niva för snygg:p) och och så har jag inbillat mig att niva är många gånger billigare
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
då räcker nog Nivan långt. skule du vilja ha värre är det ju bara att byta sen.
såhär såg iaf. en 15 000 kronors suzuki jag hade för några år sen ut:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ja men vist! ingen dålig bil dädär iaf. Grym!
ett krav är att man ska kunna köra den på vintern å, så där ligger väl nivan högt i rang med sina sibirien fläktar
utan tvekan, suzukin behöver hardtop för att ens få hjälpligt med värme.

fast d e fränt att åka cab på vintern:beer:
 

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
en kompis åker suzuki sj 410 och den har inte kostat han många spänn, axelvänd, 31 tumsdäck och volvomotor... den är liten och smidig och tar sej fram väldigt bra.
och det är då inge problem att åka med den på vintern även fast han har bytt hardtopen mot kapell, jag hade nog hellre lagt mina pengar på en suzuki än en niva, men det är ju jag det... :p
 
Last edited:

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
en kompis åker suzuki sj och den har inte kostat han många spänn, axelvänd, 31 tumsdäck och volvomotor... den är liten och smidig och tar sej fram väldigt bra.
och det är då inge problem att åka med den på vintern även fast han har bytt hardtopen mot kapell, jag hade nog hellre lagt mina pengar på en suzuki än en niva, men det är ju jag det... :p

PEngar i alla ära men varför inte köpa en bil som man inte behöver börja med att skruv aen massa i för att nå upp till samma standard? Och oftast tillbilligare peng. Självklart är suzukin fin men jag personligen hade nog valt en niva eftersom att efter jag skrivit på papprena med den så far jag ut och köra mig less i skogen medans suzukin börjar jag med att köra in i garaget och vända på axlarna.
 

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
jajo har man bråttom så...
men annars tar det ju nåra timmar att axelvända en suzuki och enligt mej så ska man inte köra i skogen över huvud taget om man inte vill skruva

när kompisens suzuki var nyinköpt och helt orginal så tog den sej fram bättre än en niva som var med med och körde och nivan hade större däck då åxå... men sen är det väll så att jag gillar suzuki mer än lada så det är väll därför jag hade tagit suzukin, men vill man åka niva så är det väll upp till er som gör det, det lägger jag mej inte i... jag åker själv king cab och den är både lång och klumpig i skogen :)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Haha! jo de sku va nåt de. hellst om de bli samma vargavinter nästa år med -30. synd bara att det blir så mycke snö i kupén me cab ;)
ja men vaf.. man åker ju skoter utan att gnälla :cool:
men visst e det skönt att kunna värma sig, själv kör jag Terrano II nu så jag kommer knappt fram där min förra suzuki klarade sig med 2 hjulsdriften..
å andra sidan så har jag 7 sitsig familjebil/skotersläpdragare/terrängbil/plogbil i samma bil nu: