Normal arbetstemp för polaris 800cc motor ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag undrar vad man räknar som normal arbetstemp på 800cc motorn i pro-rmk ?
Såg att det fanns tempmätare på displayn :O)
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Termostaten öppnar nog vid 50 grader.
80 graders motortemp är inte farligt.
Skulle vara kul att veta var tempgivaren sitter någonstans. Är det givaren på motorn så är allt under 95 grader OK. Sitter den på returen ifrån kylarna så bör det ligga under 85 grader för att kyltillskottet skall räcka till. Motortermostaten brukar väl ligga på en 78-83 grader på en vanlig motor. Bara det inte kokar dvs under 100 grader vid havsnivå. Eller 110 grader på ett högtryckssystem. Jag misstänker att det är motortempen och då behöver man inte ens bry sig om det ligger upp mot 95 grader. Vi får väl kolla med vår handlare vad de säger.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Uppar denna efter ett år.
Någon som vet vilken tempareur templampan tänds?
Samt vilken temp man inte bör överstiga?
Sitter givaren på motorn eller på returen från kylaren?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Uppar denna efter ett år.
Någon som vet vilken tempareur templampan tänds?
Samt vilken temp man inte bör överstiga?
Sitter givaren på motorn eller på returen från kylaren?
Kring 75-80 grader har jag för mig att den börjar lysa.
Du bör ju försöka hålla den kring normal temp, vilket är 40-50 grader beroende på föret. Men är nog först över 90 grader det kan vara skadligt för motorn.
Givaren sitter på motorn.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Okey, var ut en sväng igår och lång mestadels kring 52-58 samt toppade 72.
Dock utan isrivarna ner och sen är det lite lite snö än.
Men direkt man får lite mer rikligt med snö droppar den till 51.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
När jag ligger på sjön i hyfsad fart ligger den alltid mellan 50°-55° men så fort jag kör söligt efter hårdpackad led går temperaturen upp. Tror att den har varit upp i cirka 90° utan att lampan har indikerat något, bör det kollas upp? :wondering:
 

raven01

Medlem
22 mar 2006
34
0
6
Boden
Nja det tror jag knappast. Jag har också varit uppe i höga temp utan att lampan har börjat lysa. Hade varit intressant att veta i vilken temp den ger utslag vid.
 

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Min börjar lysa vid ca 90grader, det ska väl inte vara någon fara att köra när den står på 100c, har mött flera som först stannat när tempen uppnåt 120c (Sent på våren då isarna är blanka). Vattnet kokar väl inte föränn ~120 i ett slutet system?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Hur mycket hjälper en tät stänklapp utan hål temperaturen på maskinen, är väl flera som monterat IQ RR stänklapp?