Nu är jag less...magnapull

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu har min magnapull gått sönder igen efter en dags körning, startklacken pajjade igen! Finns det inget uppgraderingskit eller går det att byta hela magnapullen mot en nyare modell som sitter på zx?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Samma problem drev mig till vansinne när jag hade en summit 670 och svaret jag fick av ski-doo åf var att det inte var så mycket att göra utan bara att bita ihop....tyvärr

Kan dock rekomendera att du köper orginal klacken, hade 2st snopro och båda gick sönder på 2 dagar efter det blev det en orginal som höll säsongen ut
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo fick det tipset oxå köpte 2 st förra säsongen och dom höll ett par gånger sen va dom slut. Köpte nu iår 2st orginal och ena orginalet höll 1dag tyvärr, kan det inte vara något som är slitet eller dåligt?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag hade en summit 800 där magnapullen gick sönder också... de var att de blev varmt så plast klacken smälte.. Så fick tips och stoppade isolering på utsidan av magnapullen så att de inte blev så varmt från avgasröret och de hjälpte faktiskt : )

Fattar inte att dom gör allt i plast..
 
S

StoxResearch

Hellboy:
Regel #1, sök ALLTID dragläge innan du rycker! Du får inte bara slita vilt i snöret, då flyger klackarna direkt på 670n... Gör man rätt så håller dom hur länge som helst...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja tänkte på det oxå, så jag sökte efter dragläge varje gång jag startade den men när jag skulle som smyga in läget så gick det inte. Jag ska prova med isolera, vad isolerade du med Jeens_ ?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag stoppade nån skumplast och en limmade fast en folie bit utanpå..
Men tror att de kan vara bättre att ha nån mineralull, typ stenull och sen en folie bit på de.

Du får testa dig fram och hoppas de hjälper!
 
S

StoxResearch

Hellboy:
Man drar liksom bara lite halvsnabbt tills man känner att klacken greppar och motorn vill börja rotera... Då ska du ha dragit ut snöret från viloläget 1-2 dm eller nåt sånt... Sen kan du fast stanna där om du vill och dra hur hårt som helst sedan... Klacken ska helt enkelt redan vara i ingrepp när du tar i järnet...

Min klack höll fast jag hade 13.5 i komp = tungdragen som fan!
 
E

ejwbegysv

Till min gamla summit köpte jag en uppdaterad distans innanför startapparaten, denna var ventilerad, finns en gammal tråd om detta..

Ett vanligt problem är också att skruvarna lossnar i nederkanten och gör att den kuggar över...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack jeens för tipset. StoxResearch jepp exakt så gör jag men jag ska kolla så det inte är något som är trasigt oxå. En annan fundering är om jag stänger av motorn vid höga varv (min fastnar då och då vid 3000rpm vet inte varför?) kan det slå sönder klacken?
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
På min 670 så funka magnapullen en hel sommar... utan nått problem alls.. och då har man tok ryckt som fasen några gånger.. :)
Vattenkörning då alltså.. Vet inte om det satt nå special på den men... Funka kalas!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Min magnapull gick väck nu när jag skulle starta min för säsongen. Så jag kikade lite här på forumet och hittade en gammal tråd där en föreslog att man skulle montera en distans på 4mm bakom korgen som sitter på svänghjulet, så att man utnyttjar mer yta på startklacken. Så jag tog vanliga brickor och la bakom, blev väl en 4-5mm så jag får hoppas det håller nu. Kan vara värt att prova. Dock tror jag att skruvarna som hade lossnat i underkant gjorde en del, men det syndes på klacken att det bara var nött längst ut.

Sen ang. den ventilerade distansen bakom startapparaten så såg jag att det satt en sådan på min maskin, men det verkar inte vara något annat än en original sådan med några hål på sidan..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
På klackarna som jag tidigare haft så har dom varit nötta längst ut, kan iof vara nått sånt. Har jag förstått dig rätt jag plockar loss (heter det startkrans?) den som klacken ska ta i med några brickor? Men flyttar jag man inte bara ut alltihop då eller tänker jag tokigt nu :stupid:?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Alltså, själva korgen som startklacken ska haka i är det man flyttar ut. Den kommer på så vis närmare och mer yta av startklacken utnyttjas.



Mellan nummer 7 och 13 ska det vara 4-5mm distanser
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Startanordningen fäster du i motorblocket, så själva ingreppskorgen kommer på så vis närmare startanordningen :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
:hahaha: för he****fetsläppet helge i min hjärna ja självklart blir det så haha ska prova din idé oxå, tack för tipsen iaf! :hello:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Och kom ihåg att dra åt skruvarna ordentligt som håller hela startanordningen med taggbrickor och kanske t.o.m loctite.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Lysande!! Har inte haft tid förrän igår att kika vad som hade hänt, jo själva klämman som ska hålla fast hela magnapullen hade gått av just vid bulten.... åsså är vi ett gäng som ska åka på söndag till akka :bawling:! Givetvis är det ingen återförsäljare som har en sådan klämma i lager så finns det någon nödlösning? spänna fast den med spännband :D Förresten som ni kanske hajjar så var själva startanordnigen hel (ta i trä)..
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
går inte o försöka laga klämman på nå sätt ?=) så du tar dig ut o åka ...