Ny ägare till en Polaris Indy 500 Classic -96

Avo

Medlem
25 nov 2010
12
0
1
Södra närke
Hej på er alla glada ! :cool:

Ägare till en indy 500 Classic -96a och har några frågor och hoppas nån kan ge svar på dessa .

1: Normalt att den inte rör på sig innan 4000 varv ?
2: Toppfart ca 100
3: Vilken matta ska man ha på den ?
4: Vilken rem ska man ha (mått) ?

Ang remmen , när jag trycker ner den mot variatorn så spelar den på ca 5mm längst ner . ska den inte typ nudda på båda sidornär den är längst ner ? Jag kanske har fel rem på min därför den inte toppar mer än den gör osv . :suspicious:

Mvh // Avo

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Finns ju massor med "förståsigpåare" på det här forumet.. Jag är inte specielt "high" på just dem här frågorna men inslagsvarvet 4000 är ganska normalt och nog tror jag du skulle kunna ha en 32 mm matta på den iaf :) Ang toppfarten så borde den inte gå så mkt mer än 100km/h eftersom det är en 500..

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
förmodligen så är remmen du har på utnött, därför den drar iväg så sent, och därför du har glappet där nere, den ska inte ta i då den är längst ner, men ska inte vara 5mm glapp häller. skulle den ta imot så skulle den dra iväg redan på tomgången. 30/32mm matta är nog maxx skulle jag tro, utan modd.

ta av remmen och åk och gämför med en ny eller köp en ny och släng på så tror jag nog dina funderingar löser sig :p lär nog gå snabbare än 100km/h med men hur mycket vet jag inte

Avo

Medlem
25 nov 2010
12
0
1
Södra närke
Tackar !

Toppfarten stämmer nu när jag lärt mig känna skotern .. åkte på packad väg och fick upp den till 130 ! Det där med tillslags varvet kanske stämmer oxå men kommer att slänga dit en ny rem och då får man veta svaret :)
Hur mäter man mattan , längd & bredd vet jag men sen då ?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
en ny rem brukar göra så skotern känns som ny. eller åtminstone en hel del mycket bättre än innan. en bra investering.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta

Hoppas att du har någon nytta av dessa bilder..
Bilderna över variatorn och hur man kontrollerar/justerar detta kan jag ordna fram om intresse finns.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Javisst, men kan du kolla på din variator om du har en P85 eller P90 i din.
Vad som sitter original framgår inte i servicehandböckerna.