Ny 858

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Artic cat har kommit med ny motor men inte ett ord från Artic cat fantasterna har alla lagt ner brukar ju bli en tråd så fort nått nytt dyker upp.
 
Reactions: suregom

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Blir nog en bra motor och jag tror det är lämpligt att hålla den under 900cc. Hela plattformen verkar ju vara riktigt bra så längtar efter att få testa den.

är det bara jag som har svårt att fatta att folk blir helt tokiga över den nya displayen? Den verkar ju riktigt fin men streamar folk Netflix på skotrarna nuförtiden?
 
Reactions: JAAG och Polaris850

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tror de flesta arctic fantasterna har lessnat redan, denna motorn kom ju minst 5 år för sent. Sen är det väll inte årets maskiner denna motor kommer att sitta i utan 2025? Sen kanske 3-4 år till innan vi får se en med turbo från fabrik, men då finns dom nog inte kvar...

Jag förstår inte heller hysterin med stora skärmar på en skoter. Blev riktig glad när det bara fanns den lilla brp displayen kvar när jag köpte maskin senast. För jag testade en annan maskin med den stora skärmen och den var helt meningslös, den visar ju egentligen inget mer, den kräver batteri och dyr som satan att byta när den går sönder. Sen är det mest snö över ändå....
 
Reactions: JAAG

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Är det någon som hört vad torrvikten är på catalyst ? Enligt snowest så vägde 600an med eftermarknadsturbo in på 228kg full med allt och detta verkar vara med elstart. Den verkar vara sjukt lätt iaf och vad jag förstår så ska 858 vara ytterligare lite lättare.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Självklart måste dom komma med en ny motor som är gjord för catalyst så det blir nog bra.
Många säger att det är för sent att komma med en ny motor nu, vad ska dom då göra köra med den äldre motorn? Sen vill dom inte använda en större 2 cylindrig motor för att det blir andra problem då (Det sa dom igår), så det är det väl det rätta att göra att ta fram en i 850 segmentet? Dom har ju testat turbo i flera år nu så få se när den kommer.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Är det någon som hört vad torrvikten är på catalyst ? Enligt snowest så vägde 600an med eftermarknadsturbo in på 228kg full med allt och detta verkar vara med elstart. Den verkar vara sjukt lätt iaf och vad jag förstår så ska 858 vara ytterligare lite lättare.
Var det tre kilo lättare än gamla motorn eller var det tre kilo lättare än 600cc motorn?
(Nyfiken hur dessa nya avgasportarna fungerar)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Självklart måste dom komma med en ny motor som är gjord för catalyst så det blir nog bra.
Många säger att det är för sent att komma med en ny motor nu, vad ska dom då göra köra med den äldre motorn? Sen vill dom inte använda en större 2 cylindrig motor för att det blir andra problem då (Det sa dom igår), så det är det väl det rätta att göra att ta fram en i 850 segmentet? Dom har ju testat turbo i flera år nu så få se när den kommer.
Tycker det är synd att dom inte kom med en riktigt stor motor som spöar dom andra nu ligger dom bara på gränsen snart kommer ju BRP och polaris med större då ligger dom hopplöst efter igen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Tror de flesta arctic fantasterna har lessnat redan, denna motorn kom ju minst 5 år för sent. Sen är det väll inte årets maskiner denna motor kommer att sitta i utan 2025? Sen kanske 3-4 år till innan vi får se en med turbo från fabrik, men då finns dom nog inte kvar...

Jag förstår inte heller hysterin med stora skärmar på en skoter. Blev riktig glad när det bara fanns den lilla brp displayen kvar när jag köpte maskin senast. För jag testade en annan maskin med den stora skärmen och den var helt meningslös, den visar ju egentligen inget mer, den kräver batteri och dyr som satan att byta när den går sönder. Sen är det mest snö över ändå....
Håller helt med dig med skärmen, ser ingen vits med en surfplatta framför styret som ändå bara ska gå sönder i skogen eller är full i snö.
Frän och bra pryl på en touringmaskin eller sportig ledräser möjligen, men inget att ha i det vilda :)
 
Reactions: mas

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Tycker det är synd att dom inte kom med en riktigt stor motor som spöar dom andra nu ligger dom bara på gränsen snart kommer ju BRP och polaris med större då ligger dom hopplöst efter igen.
Hellre en 858 som förhoppningsvis är hållbar än 900/1000 som vibrerar sönder. Endel i Sverige klagar på att dom inte släppte en turbo vilket jag ärligt talat inte förstår, en N/à borde vara betydligt bättre här i Sverige än vad en turbo är då vi helt enkelt inte har snömängden eller terrängen för att en turbo ska komma till sin rätt.
 
Reactions: suregom

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Hellre en 858 som förhoppningsvis är hållbar än 900/1000 som vibrerar sönder. Endel i Sverige klagar på att dom inte släppte en turbo vilket jag ärligt talat inte förstår, en N/à borde vara betydligt bättre här i Sverige än vad en turbo är då vi helt enkelt inte har snömängden eller terrängen för att en turbo ska komma till sin rätt.
Håller med men varför inte en 1000 som inte vibrerar och spöar konkurrenterna med hästlängder sen att det inte behövs är en annan grej men det säljer att vara värst och just försäljning måste öka hos Artic cat.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Håller med men varför inte en 1000 som inte vibrerar och spöar konkurrenterna med hästlängder sen att det inte behövs är en annan grej men det säljer att vara värst och just försäljning måste öka hos Artic cat.
ja absolut försäljningen måste öka och även om catalyst verkar vara kanon baserat på dom som kört den så antar jag att nyförsäljningen här i norden har/ kommer minska kraftigt hos samtliga men tanke på priserna.

När jag köpte min freeride års 2022 så var listpriset då 181000kr sjukt mycket pengar för en skoter men nu två år senare så är det 220000 om jag minns rätt? För mig är då smärtgränsen passerad. Känns nästan som att detta kommer döda hela branschen. Men visst i staterna är det väl fortfarande ”billigt” Men blir spännande att se vad priset på catalyst 858 blir men gissar bra bit över 200k men tanke på att 600an ligger på 180k.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vet inte hur vintern -23 var angående försäljning men nått stort tapp har jag inte hört om men BRP och Polaris har nog råd att tappa kunder det tror jag inte Artic cat har så att ligga i framkant är nog viktigt framförallt om marknaden krymper.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Jag förstår inte heller hysterin med stora skärmar på en skoter. Blev riktig glad när det bara fanns den lilla brp displayen kvar när jag köpte maskin senast. För jag testade en annan maskin med den stora skärmen och den var helt meningslös, den visar ju egentligen inget mer, den kräver batteri och dyr som satan att byta när den går sönder. Sen är det mest snö över ändå....
Det enda positiva med stor display på polaris är enligt mig iaf GPS/Kart funktionen, resterande delar är ointressant.


Tycker det är synd att dom inte kom med en riktigt stor motor som spöar dom andra nu ligger dom bara på gränsen snart kommer ju BRP och polaris med större då ligger dom hopplöst efter igen.
Känns ju rent generellt som Arctic är efter, med typ 4-5 år.. BRP/Polaris bygger väl nästa motor osv och lär ju nästan hinna släppa något nytt då 858 lär vara på marknaden 2025.

Vet inte hur vintern -23 var angående försäljning men nått stort tapp har jag inte hört om men BRP och Polaris har nog råd att tappa kunder det tror jag inte Artic cat har så att ligga i framkant är nog viktigt framförallt om marknaden krymper.
Till vintern -23 så släpper den ju enbart Catalyst med 600 motor, och utifrån tidigare år så kan ju inte siffrorna vara så bra, jag menar dem har kört med samma koncept i princip i 10 år. Minst.
Håller med om att dem knappt har råd att tappa kunder, tappar dem fler lär ju dem likt Yamaha sluta sälja skotrar helt enkelt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag begriper inte heller vitsen med "TV" på skotern.
Jag har däremot kört med separat GPS i många år, ett av dom bästa tillbehören jag har haft.
Man får en Garmin Thread med buddy tracking och enkelt uppdaterbara kartor, och tillgång till nordiska friluftskartan, betydligt billigare än storbildsskärmarna skotertillverkarna erbjuder.
Vad jag vill att instrumentet på skotern ska göra är att visa korrekt bränslenivå, varvtal och motortemperatur and that's it!

...och skulle min nu 15år gamla Garmin Zumo paja så kan jag köra utan om jag skulle ha det snävt ekonomiskt, jag måste inte byta ut den direkt för att sktotern ska funka.
 
Reactions: suregom och mas

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Problemet som jag ser det med tex en Garmin Tread eller en annan eftermarknads GPS är vart man ska montera de på en mountain maskin. Jag har inte hittat något bra sätt att montera en GPS på min Riot så att den överlever kvistar från träd eller att den inte gör så att jag inte kan använda goggle facket. Tittar man tex på Arctic Cats egen montering av Garmin Tread så offrar de goggle facket för att kunna montera den.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det enda du behöver är en fläck nog stor för en RAM-kula.
Rätt fäste, där GPSen skruvas fast i fästet, med kula bakpå, en kula på skotern och en lagom lång arm mellan så går det på nästan vilken skoter som helst.
Armen viker sig/vrider sig på kulan när belastningen blir för stor så ingenting går sönder. Vet man att man ska rulla ekipaget så kan man vinkla ner den innan man kullrar runt.
Har kört med samma GPS sen 09-10 nångång och en enda gång har jag lyckats slå loss den och då fick jag limma lite i GPS-skalet. Det motsvarar minst tusen mils riskörning, (och skulle det visa sig vara två tusen blev jag inte förvånad), så det är inte GPS-reparationerna som ruinerat mig i alla fall.
 
Reactions: suregom