Ny leksak (allround)

CheapAlert

Medlem
15 dec 2009
14
0
1
Ska införskaffa en nyare skoter till vintern och det kommer bli en del körning på åkrar/led men också på crossbanor bl.a med hoppande. Även någon tur på fjällen med pudersnö.

Har tittat mest på kortbandare då jag inte vet hur det går att hoppa med lång/mellanbandare, har titta på dessa:
Lynx 600 rs -10
Ski doo rs -08 till -10
Polaris IQ rr - 08/-09

Arctic cat och Yamaha vet jag inte så mycket om, tar gärna emot tips.

edit: Kan lägga ut max 70 000kr

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Alla maskiner du nämnt är potentiella crossmaskiner förutom RRen, skulle jag själv endast köra crossbana skulle jag välja en IQR istället. Dock så ska du ju inte bara köra bana och då skulle ju eventuellt RRen fungera, har ingen egen erfarenhet men dom verkar ju inte var så klena att dom inte håller att hoppas med.

Själv kör jag en Snopro SX 600 som då är Arctic Cats svar på crossmaskinerna. Den går fantastiskt bra på bana och led och bra i lössnö för att vara en kort maskin. (egen erfarenhet)

Som sagt så är alla ovannämnda förutom RRen crossmaskiner vilket utöver bättre chassiehållbarhet och hårdare gång i motorn innebär mer underhåll i och oftast högre bränsleförbrukning än andra skotrar. Kan ju då nämna att jag så gott som aldrig hamnar under 3l/milen med min.

Det kanske hjälpte något! Mvh: Viktor

CheapAlert

Medlem
15 dec 2009
14
0
1
Har läst lite om sx 600 nu och den verkar gå relativt bra i lössnö, så det lutar nog åt en sån.