Ny på det här.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hej.
Jag har precis blivit med en Formula Plus xtc, men jag vet ingen fakta om den och inte heller vad xtc står för. Undrar även vad jag behöver göra för att den ska bliså bra som möjligt i lös snö även lite tipps på hur jag ska bli så bra som möjlig på att hantera lössnön. Hoppas att någon vill hjälpa en vilsen smålänning med lite bakgrunds fakta om maskinen,allt av intresse ex motorstorlek mm och gärna dela med er av lite bra kör tipps. Jag har alltid sakt att jag kan köra allt som går på hjul och det stämmer oftast men vad jag inte tänkte på när jag köpte den här var att det saknades hjul:hmmmm:. Tack för ett bra forum som jag säkert kommer spendera mycket tid i framöver.
/Johan

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
xtc betyder att det är en längre model än en vanlig formula plus... Tyvärr så är denna modell inte den bästa för lössnökörning, ruggigt framtung och boggin är byggd för ledkörning.. MEN det bäst är att byta matta till en med högre kammar och dreva ner..

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
xtc betyder att det är en längre model än en vanlig formula plus... Tyvärr så är denna modell inte den bästa för lössnökörning, ruggigt framtung och boggin är byggd för ledkörning.. MEN det bäst är att byta matta till en med högre kammar och dreva ner..
Tack.
Hjälper det med ett par breda lappbelag?
Hur höga kammar kan jag ha och hur mycket ska jag i sådana fall dreva ner?

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Kanske en dum fråga men i reg beviset så står det band bredd 410mm men vad jag kan se så verkar mattan bara vara 380mm. Kan jag då köpa en bredare matta och på så vis få bättre egenskaper i lösnö?
Eller gör det ingen större skillnad?
Tacksam för alla svar och tipps.
/Highlander

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Vill du att den ska gå bra i djupsnö? bredare matta med högre kammar, neddrevning och feta belag. men du kommer ändå inte att bli nöjd. det hände rätt mycket under 90-talet i utveckligen av lössnö skotrar så en org 98 är sååååå mycket bättre ändå. Lägg pengarna på en nyare maskin eller åk som den är, breda belag är väl inte så dyrt iaf. så det rekomenderar jag.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Nu har två nya frågor dykt upp (kommer säkert fler).
1: Var får jag tag i en svensk manual, dom jag har hittat via länkarna är engelska.
2: När jag backar i lösnö så rasslar det i bland, någon som vet vad det kan bero på?
Sen blir det visst en tredje också: Ska man kunna dra runt mattan för hand?
/Highlander

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Ingen som vet ?
Kom på en fråga till : hur många HK i rotax 582 ?
Och ytterligare en: Sitter hantagsvärmen i hantagen eller löst runt styret, jag tycker dom är så otroligt halkiga så jag vill byta till andra hantag. Men måste jag köpa nya med värme eller går det att kränga av dom gammla och slingorna sitter kvar på styret?
Kanske var lite otydlig med mina lösnö egenskaper. mitt önskemål är att få den så bra som möjligt till att köra med i ospårad snö eftersom det inte finns några leder här så får jag spåra upp egna. Det är inte min tanke att jag ska leka i lösnö utan "bara" kunna ta mig fram över en åker eller i skogen.
Hoppas att ni vill hjälpa en vilsen smålänning.
/Highlander

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Handtagsvärmen brukar sitta i handtaget, dvs om man vill byta köper man ett par andra handtag med värmare och allt komplett. Bara att klippa kablarna och montera:)
Om jag var du skulle jag byta till bredare belag och skaffa en liten spade som man kan ha i en ryggsäck elr nåt. Det är som sagt inte värt att börja jobba ihjäl sig på något som inte är gjort för annat än ledåkning från början.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Tack.
Belag är på väg, det blir 25cm breda.
Om vi leker med tanken att jag köper en till skoter vilken skulle jag då ha.
Förutsättning:
Köra ospårat i 30-60cm snö.
Led körning med barn eller fru kanske pulka.
Det är alltid kul om det händer lite när man gasar.
En billig försäkring eftersom vi här nere inte kan åka så många månader per år.
Pris mellan 20-30 tusen.
Spåna på bäst ni vill ,vem vet kanske blir det en ny eller så fortsätter jag att lära mig ösa med spade och åker på formulan.
/Highlander

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Vad bra, 25 lär det blir skillnad med;) Jadu jag skulle nog köpt en lite längre skoter med iaf en 32:as matta och lite högre baktill. Vissa är ganska låga och då sätter dom sig nästan direkt på fotstegen... Kommer inte på någon modell nu men kolla blocket i den prisklassen så ser du vad som finns, ksk en lite äldre summit elr nåt ;)

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Kör du ett tag plussen, funkar till det mesta , visst är nyare maskiner bättre men du har säkert kul med den ändå , -92 var den skitbra...lycka till

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Limiter screw

Efter att jag kikat igenom den engelska manualen , så blev jag osäker på åt vilket håll man ska skruva muttern åt för att få bättre lössnö egenskaper.
Ska den skruvas med eller motsols?

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
ta lös styrstålet, sätt dit plasten , på med stålen. Sen kan du sätta nån liten skruv längst bak , och högst upp fram på plastbelagen..

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
ta lös styrstålet, sätt dit plasten , på med stålen. Sen kan du sätta nån liten skruv längst bak , och högst upp fram på plastbelagen..
Belaget är utbuktat väldigt kraftigt mitt för styrstålet men det kanske inte är något problem?