Hade jag en Assault så skulle jag inte tveka en sekund att montera en power comander 5'a och mappa in den i bromsbänk på alla gaspådrag och varvtal.
Varför bara sitta och vänta & vänta på att en ny mapp ska komma?
Den där önskemappen kommer tyvärr aldrig ändå. När jag synat korten mellan Januari mappen och Vår mappen (2010 mapparna ifall någon hittar denna forumtråd om 10 år) så går vårmappen ungefär som 1 steg mindre på huvudmunstycke för att förklara så du förstår skillnaden i bränsleflödet,och till vilken nytta när den ändå redan går 5-8 steg för fet på fullgas. På 40% gas och mellanvarvtalsregistret går den däremot överdrivet snålt,runt 0.50 i bsfc .
Inte ens jag skulle komma på tanken att försöka ställa in en Power Comander utan en bromsbänk med en dators snabbhet att mäta effekt och bränsleflöde 1000 gånger i sekunden. En färdig mappning på fullgas kan ha +20 i värde för att 250 varv senare ha -20, det fixar INGEN på fri hand.
Det går heller inte att kopiera någon annans perfekt dyno mappade mapp, tidigare Polaris 800 motorer har ju inte precis gett samma effekt allihopa, toleranser fanns och tillika finns på Assult och 5hästar mer eller mindre kräver sitt eget bränsleflöde i största synnerhet med insprutning, en förgasar motor som diffar i effekt på den lägre sidan suger ju även mindre ur ett befintligt munstycke. Insprutet tar ingen som helst hänsyn till den påverkan.
Tips från USA är snart värdelösa, eftersom dom har ingen koll längre på kvaliteten på bensinens Oktan, så måste dom ligga mycket högre på bränsleflöde för att gardera sig.
Dynotech skriver ofta om problemet, fast det står 95oktan på pumpen kan det vara 85oktan i det som kommer ut,(i våran oktan norm).
Auto Tune options med lambda sond småpratas det om, att det öppnar en möjlighet att ställa in Power Comander utan bromsbänk, jo hej & hallå vem kan ge dig info vilket lambda värde som är bäst för varje varvtal och gaspådrag i hela protokollet, teoretiska 14.5 funkar bara i böcker.
Dyster läsningen men en kick att ta sig ur en form av förhalnings teknik som tydligen fler än en Assult ägare hamnat i.
PS. hoppas att inte alltför många köpt den där garanti vänliga slutburken.