Ny skoter SKS eller PRO rmk

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Hej, känns lite som en evig fråga utan svar men jag ger det ett försök i alla fall.

Ska byta skoter och det blir en PRO rmk eller en sks, jag kör i princip enbart lössnö men ibland blir det såklart led också. Hur dålig är pron på det?

Och när man testar PRO vd SKS vad är det som gör att PROn känns mer lätthanterlig? Är det någon skillnad mer än bara inställningar?
Jag vet om Elstart, kylare, boggiehjul, kolfiberpyramid och beltdrive men det känns som något mer som på påverkar handlingen mer typ dämpare eller något.

Tacksam för svar av folk som testat ordentligt. Mvh
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har själv en sks och har även testat pro rmk axys. Upplever faktiskt ingen större skillnad. Det handlar mer om vilken matta som sitter på respektive maskin samt variatorkalibreringar. Anledningen att jag valde sks var att jag ville ha en maskin som klarade hårdföre lite bättre samt att dra pulka utan att gå varm. Är det sekundärt för dig så skulle jag köra på en pro rmk.
 
Reactions: Graesvik

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Så länge du inte drar pulka efter leden så funkar pron fint.
Är det lite hårdare får man ligga på lite eller leden eller stoppa ner isrivarna.

Sksen är ju lite mer allsidig samtidigt som den är grym i lössnön
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Frontkylare är jättebra, tills du river upp en sten i tunneln när du korsar en bäck.
Hände mig. Åker numera pro
 

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
På era svar så känns det i alla fall som jag kan köpa en PRO och vara lugn med det.
Bror min däremot har tänkt att kanske dra pulka någon gång så han lutar åt SKS.
Märks det någon större skillnad i lössnö på dom?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
På era svar så känns det i alla fall som jag kan köpa en PRO och vara lugn med det.
Bror min däremot har tänkt att kanske dra pulka någon gång så han lutar åt SKS.
Märks det någon större skillnad i lössnö på dom?
Då sks:en har elstart så blir gassvaret lite sämre, tror det är det folk märker skillnad på när man provkör om det är samma matta.
Plockar man bort all skit (elstart inkl startkrans helst svarvar bort fästena på variatorn också, bort med för många boggiehjul) på sks:en så märker då inte jag någon skillnad.