Ny skoter till vintern

R0b

Medlem
5 dec 2009
18
0
1
Hej, har tänkt köpa en ny skoter till vintern. har nu en phazer rtx men tycker att det är lite för lite motor när man kör i lössnö.

vill ha en skoter som är både rolig på led och i lössnö ( den ska gå bra på res :D )
har tänkt mig en 09 eller 010, kom med förslag :)
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Har hört att 800 är mycke rackel med stämmer det?

Rotax har väl problem med veven!? iaf förinfettat lager som behöver fettas om efter x antal mil. men gäller väl alla rotax motorer.
Polaris iaf assulten går inte helt rent (än).

Kanske inte specifika fel för just 800an

Arctic cat verkar dock gå utan större problem, iaf man läst sig till.
 

R0b

Medlem
5 dec 2009
18
0
1
tack för svaren zalsson :) har också hört att det har varit lite krångel med rotax , funderar på att köpa en nytro rtx eller en m8 vad tror ni om det ? :D
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
tack för svaren zalsson :) har också hört att det har varit lite krångel med rotax , funderar på att köpa en nytro rtx eller en m8 vad tror ni om det ? :D
2 helt skilda maskiner. Vad ska du använda maskinerna till?
Kanske läge att titta på en crossover?
Artic cat crossfire 8 eller Nytro xtx?
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
rotax problemen var väl på dom lite äldre 800orna? ENDA problemet ja LÄST om nyare rotax är att remmar kan gå åt, men remmar går de ju för alla å ha man råd me e ny skoter så har man råd me remmar också. Så du behöver ju inte välja bort just rotax sådär rakt av. om de är mountain maskin du ska ha skulle ja sätta min röst på en M8 även fast ja är en polaris fantast..
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
har då ägt 3st a´1500mil totalt och aldrig haft ett enda problem...
Det låter bra det, känner dock flera som haft problem. Finns väl även en hel tråd om detta fel på rotax motorerna. Men kanske bara gäller dom äldre, vad vet jag.

Edit. här är tråden http://forum.snowmobile.se/showthread.php?22928-Vevaxelproblem-p%E5-H.O-motorer-(Rotax-serie-III)

Har för mig dom fortfarande kör med samma typ av lager som är förinfettade och behövs fettas om efter ca 500 mil eller vad som är sagt, men inte säker så ta allt med en nypa salt