Nya skotrar pris!?

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
har lite funderingar..:hmmmm:

-Hur mycket sjunker priset på en Ny -10 skoter

-sitter o kikar blocket men kan inte se att -09 ska ha sjunkit så drastiskt sedan ifjol..eller är det först då dom blivit 2år gammal som dom sjunker rejält?

är lite inne på ski-doo xp känns som meninglöst att köpa en -09 som kostar 109.900:- om man kan köpa en -10 125.000:-

-4-tec står väl sig kanske bässt i pris ?

-funkar ski-doos skrotnings premie även på nya -09or?

-vad är priset på arcit cat 600 sno pro -10?

har för mig att det reades ut en del nya mxz -08 ifjol för ca 89.000:- stämmer det?:confused:
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
okej ni behöver inte svara på dessa frågor jag hade, då ni inte verkar fatta.

Men jag har tre andra frågor;:hmmmm:

vilken är skillnaden på nytron och 1200 4tec?

vad tycker ni om 600 e-techen?

och hade ski-doo nå barnsjukdommar på -09orna?


kom igen nu nån av frågorna borde ni kunna besvara!
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ruskigt vilken taskig inställning du hade.

Du har inte funderar på varför ingen svarade?
Kan det vara för att i princip samtliga frågor du ställde i ditt första inlägg är sånt som du kan söka rätt på själv, i forumet eller på google.


Skillnaden på nytron och 1200 4 tec? Den ena är en Yamaha och den andra är en BRP.
Vilka skillnader är du ute efter?!

Vilken modell utav Nytro?
Vilken modell utav 1200 4tec?
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
jo man blir less ibland då folk hade svarat på inlägget om det inte var för att det var en tjej.

ja jag funderade bara vad är för o nackdelarna med ski-doon och yamahan

motormässigt
chassi

är det stor skillnad på vikten?
 
D

Draken

Du kan ju kika i dom andra tjejernas nystartade trådar och se om du tycker dom fick dålig respons!

Skulle nog vilja säga att du har större chans att få svar för att du är just tjej,det handlar bara om att folk ska se tråden och sen att någon svarar och sen att någon ny ser den osv osv...


Jag känner också frustration när man inte får svar,men det går inte alltid så fort att få svar på en del forum. Så ge det lite tid! :cool:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Men!
Även fast jag gav dig tips på vad du skulle göra för att få svar, så skiter du fullständigt i det.

Vi vet inte vilken Nytro du syftar på, inte heller vilken 1200 4 tec.

Fx Nytro RTX?
Fx Nytro RTX SE?
FX Nytro MTX?
FX Nytro MTX SE?

MX Z X 1200 4-TEC?
Renegade X 1200 4-TEC?
Grand Touring SE 1200 4-TEC?
Expedition 1200 4-TEC?
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
okioki ja vet att jag ska vara mer tydlig i mina inlägg och frågor och jag sitter nästan lite väl mycket vid datorn närmare 8 timmar / dygn bakom skärmen kan vara därför jag vart lite otålig att jag inte hade fått svar på två dagar.:eek:

okej är det inte samma motor i alla modeller för samma märke?

vad är skillnaden på yamhas 4 takts motor och ski-doos vad är bättre/sämre?

chassi: skillnad på nytro mtx och rennegaden?

vikt skillnader, för och nackdelar med dessa skotrar?

vad tycker ni om 600 e-techen mycket el problem?

och hade ski-doo nå barnsjukdommar på -09orna?

Tack för svaren hitills ! :ciao:
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Jag har en e-tec och det enda problemet som jag har haft är att den 3 gånger har klickat när jag skulle starta den. Precis som om den hamna i nått slags döläge, vrider jag på variatorn ett 1/2 varv så startar den på en gång:hmmmm2:. Sen är det alltid roligt och fara på macken, har aldrig tankat mer än nån fyrtaktare som är med på våra turer..
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Med risk för att starta ett krig säger jag dessa saker.
Anser mig vara ganska kvalificerad med tanke att jag jobbar med och har vigt hela mitt liv åt skotrar. :p

Skillnaden mellan de båda motorerna är väl kubiken, 130fi motorn är på 1049kubik cm och 130hk på papperet. Kubiken är 1049 för att få tävla i 600 klassen, där en 4takt får ha 1050. Ski-doo 1200 är som namnet skvallar om på 1200kubik cm och 130hk.
Doo'ns motor är tyngre än yammans, känns även då man kör dom. Doo upplevs tyngre, speciellt på näbben. Annars är karaktären lite rivigare i nytro motorn. Men bägge motorerna är bra val. Såg nu att 1200:an ska in och få en ny mapning på lågfarten. Annars är bägge motorerna problemfria. Nytron motorn har ju bevisat det nu, doo:n har ett tag kvar tycker jag. Tar ju några år innan man ser hur sakerna funkar i det långa loppet. Bägge motorerna svarar bra på överladdning.

Nu är du inne på djupt vatten, när du börjar diskutera chassi och vem som är bra/dålig.. Bägge maskinerna har för/nackdelar. Så det bästa är att DU far och provkör bägge modellerna och avgör själv. Men att jämföra en renegade mot en mtx är inte riktigt rätt, renegade är ju en hybrid. Så mot XTX passar det bättre. Det enda jag kan säga är min personliga åsikt, och det är att dynan på doo:n är för bred och den upplevs att väga som en cheva bronco.. Nytro är trevligare körställning och känns lättare, framför allt att bryta omkring i snön.

I frågan angående vikt så är doo:s torrvikt lättare, men körklara är dom lika med en liten fördel mot nytro. Dock så har nytron mindre tank.
Pratar vi däremot upplevd vikt så känns doo:n minst 100kg tyngre än en nytro. Och detta då längst fram på skotern... Men som sagt, provkör själv och bedöm.

Ang E-tec har jag inte så mycket kunskap, har skruvat/kört dom för lite för att vilja säga något om dom.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Sv: Nya skotrar ?

:ciao:eek:ki låter som yamaha nytro är det rätta valet om man skall ha en 4-taktare alltså, om jag fattat rätt så är den motorn stabilare och har funnits längre på marknaden = beprövad.

Fasst köper man nytt så har man ju garanti, jag tänker iaf vänta till snön kommit så man kan provköra skotrarna lite.

får man se om det blir någon 4 taktare iår men jag anser att det verkar vara messt intressanta skotrarna som finns på marknaden nu.


----------------------------------------------------------------------

hur långt har din 600 etec gått då den börjar krångla med starten?
sånt går inte på garanti åtgärder eller?


Tack för svaren!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo visst har man garanti.. men du kan ju ge dig på att den står inne på garantirep över typ påsk.. :p Lagen om allt jävulskap vet du. ;) Men visst. det kostar ju inget men skapar i mina ögon STOR irritation. (har ju inte alltid kört yamma) ;) Nä men seriöst. :) Det är ALDRIG kul när saker *****s, granti eller ej. Och så går dom ju sällan sönder hemma på gården...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Angående nytro xtx vs renegade 1200 så har jag provkört båda.
Fördelen åt ski doo är mattan på 44 mm så yamahan har enbart 32 original.
I övrigt har jag fan aldrig kört en så tungburkad å bångstyrig skoter som nya xp chassit å där med faller 1200 in. Yamahan kan man bryta dit man vill utan att slita ihjäl sig men att ens burka runt 1200. jadu. Jag och mina kompisar höll på att slita ihjäl oss.
Så om det står mellan dom så säger jag yamahan alla dagar i veckan. yamahan är lite mer tungkörd på led tycker jag än ski doon men ack så mycket trevligare ljud och roligare i snön.

Detta är min personliga åsikt.

MVH Anton
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Alltså vad ska ha maskinen till? Du specsar ju främst 4takt så jag antar att du är ute efter driftstabilitet kan jag tänka mig? Är ju som vad man främst förknippar med 4takt... Så man kan ju få en uppfattningen om några kriterier iom det samt att du verkar vara inne på hybrid men ett tips är att mer konkret säga vilken körning du främst är ute efter... Även om du troligtvis då kommer få ett ton andra maskin förslag, man det kan ju va bra det med :rolleyes:

Ja iaf så är ju vilka chassin man gillar osv så oerhört personligt och eftersom du har lyxen att köpa nytt så bör du ju (när snön kommit då) kunna få provköra hos olika handlare...

Och till sist, mitt bidrag till den diskreta raggningen!
Om du inte har kille (?) som kan hjälpa dig plocka upp maskinen när du kör fast, köp Etecen :p ;)
Eller ja om du nu inte är fruktansvärt eller aldrig kör fast, vilket nästan skulle vara mer intressant :laugh:
Nä allvarligt, jag gillar den beryktade driftstabiliteten hos 4takt men BRP har helt klart nånting på gång med E-tecen, har dock ingen uppfattningen om hur mycket det har krånglat hittills... Jag ser 2takt generellt som mer roligt även om man givetvis kan leka med 4takt också, men man kommer inte ifrån att det är mer vikt att röra på. Men som sagt, det beror ju hur du tänkt köra osv...