Nybliven ägare av SKS 700

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hej.
Tänkte jag får presenteramig först eftersom jag är ny här på Polaris AVD.
Är en smålänning som bor på höglandet och fått ett nyvaknat intresse för skoter.
Har en liten vision om att man skulle vid snörika vintrar kunna spåra upp höglansleden för skoterkörnig , hade varit trevligt med lite led här nere också.
Men nu till anledningen att jag skriver här.
Är nybliven ägare till en SKS 700 -99 vet inte så mycket om vare sig Polaris eller SKS som modell mer än det som jag läst på forumet.
Problemet är bara att när man sitter och skummar i bland alla inlägg så vet jag tills slut inte vad jag har läst.
Så vad jag vill veta så här i början är om det är något speciellt jag ska vara noga att kontroler/juster på just den här modellen.
Sen om det finns några andra åsikter om hur man kan göra en bra skoter ännu bättre är också intressant.
Kommer garanterat fler frågor när jag blivit lite varmare i kläderna och när vi får lite mer snö så jag kan testa på allvar.
Tack på förhand.
Highlander
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag är nybliven ägare av en 700 -97 och har noterat att min är för lågt bestyckad, huvudmunstycket på havsnivå (upp till 900m över havet tror jag) skall vara ett Mikuni 340. Min har 330 och jag märker att den får för lite soppa för dels är stiften aningen vita och den går asdåligt när det är kallt, fungerar rätt OK när det är runt 0 grader eller plusgrader.

Så kolla stften, bör vara oboyfärgade, är de något annat så kolla förgasaren

Jag har ikväll haft lös samtliga 3 förgasare och plockat isär dem fullständigt, rengjort delarna i diesel och blåst rent med tryckluft. Imorn blir det ihopmontering då med 340 munstycken (förutsatt att lokala handlaren har 3st på hyllan).

Har även sett att nålen på förgasaren har brickan längst upp (minst soppa), dock är jag lite osäker vad som är grundinställning så jag tänke låta nålarna vara och utvärdera bytet av munstycke
 
Last edited:

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Jag är nybliven ägare av en 700 -97 och har noterat att min är för lågt bestyckad, huvudmunstycket på havsnivå (upp till 900m över havet tror jag) skall vara ett Mikuni 340. Min har 330 och jag märker att den får för lite soppa för dels är stiften aningen vita och den går asdåligt när det är kallt, fungerar rätt OK när det är runt 0 grader eller plusgrader.

Så kolla stften, bör vara oboyfärgade, är de något annat så kolla förgasaren



Jag har ikväll haft lös samtliga 3 förgasare och plockat isär dem fullständigt, rengjort delarna i diesel och blåst rent med tryckluft. Imorn blir det ihopmontering då med 340 munstycken (förutsatt att lokala handlaren har 3st på hyllan).

Har även sett att nålen på förgasaren har brickan längst upp (minst soppa), dock är jag lite osäker vad som är grundinställning så jag tänke låta nålarna vara och utvärdera bytet av munstycke
Samtliga 3 ?
Jag får kolla stiften när jag kört lite mer.
Vad beträffar nålen med brickan så menar du trottel nålen eller? Rätta mig om jag har fel men den påverkar väll bara bränslemängden vid gaspådrag (hur den svarar) ?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Rekommenderar en styrhöjare på 4" om det inte redan sitter en på. Man behöver dock köpa en gasvajer-förlängare samt att man måste kolla så bromsslangen inte skaver mot styrstångsfästet (jag klippte av en bit vattenslang och trädde på bromsslangen där det såg ut att kunna skava. Är dryga 180cm lång och med 4" styrhöjaren så gick det både bättre att stå och köra samt att jag slapp få styret i låret när man satt ned och gjorde fullt styrutslag.
Sen kan du även kolla igenom skoterbanken på sks600 och sks700 där står det hur folk har bytt nålarna i förgasarna för att få ned förbrukningen. Kolla dock vad du har i din innan samt att som tidigare talare sa kolla färg på stiften innan man ger sig på att ändra i förgasarna.
Tror jag skrev till dig tidigare i din köptråd att du med fördel kan byta till Engansdämpare i boggien om du upplever den som för mjuk (har för mig att det inte är renoveringsbara dämpare på den orginal) pga av slitna dämpare.
Körde min sks600 i över 400 mil och hade många roliga mil på den så jag tror du har gjort ett bra köp.

/Anders
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Ja samtliga 3, har ju 3 cylindrar/förgasare i min. Visst är nålen för bränslemängden vid kraftigt gaspådrag men det jag säga är ju att om maskinen antingen går snålt/fett etc så är ju trottelnålen och huvudmunstycket lämpliga saker att kontrollera.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Varioator mm

Nu kommer nästa fråga:
När jag skulle byta variator rem så upptäcktejag en liten bussning (har alldrig bytt innan) och nu undrar jag om det ska vara så och vad den är till för och till sist vilken sida ska den vara på?
Sen undrar jag vad den andra mojengen är bra för.
Sen blir jag inte klok på rem nr på den som satt så står det 144-4824 men det stämmer inte alls med Jofrabs lista, kan någon förklara för mig så jag också fattar tycker inte om att vara hänvisad till listor utan vill kunna beställa själv med remstorlek.
Vill gärna ha någon rekomendation om vilken rem som är mest prisvärd för det går nog åt några när man ska kryssa mellan träden i våra snåriga skogar med lite för lite snö i så det går inte och köra för fort pga stubbar och stenar.
/Highlander
 

Attachments

Last edited:

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Är det värt att montera en boostbootle få skotern ?
Hur mycket påverkar det bränsle förbrukningen vi lungn skogskörning , borde göra mest nytta då eftersom det blir mycket on/off eller har jag fel ?
Var köper jag en i sådana fall ?
Har lite tid att fundera nu när jag står utan variator ett tag :sad2: men snart kommer den kanske tillbaka från verkstan och då blir det åka av igen :bigsmile:
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Ingen som har någon åsikt ang Boostbotle och Powerpack, lutar åt att jag beställer det .
Behöver man vanligtvis bestycka om förgasarna ,vore bra och veta om jag borde beställa mer grejor eller om det räcker med BB och PP ?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Bränsleförbrukningen förändras minimalt(till det bättre dock), däremot så får du betydligt bättre gasrespons med BB & PP då Liberty 700 har en tendens att vara sega från botten.
På min är det ökat inslagsvarven en aning samt RMK drevning för att få bort ketchupeffekten, kör utan BB & PP.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Bränsleförbrukningen förändras minimalt(till det bättre dock), däremot så får du betydligt bättre gasrespons med BB & PP då Liberty 700 har en tendens att vara sega från botten.
På min är det ökat inslagsvarven en aning samt RMK drevning för att få bort ketchupeffekten, kör utan BB & PP.
Vad har du för inslagsvarv ?
Hur mycket skiljer på drevningen ?
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Kul med fler sks åkare och kan också rekomendera styrhöjjare (har en till salu snart om du skulle vara intresserad) Sen pratade någon om engans dämpare till den och det satt det på min när jag köpte den och funkar klockrent tycker jag:)