Nyckel lägen på en edge x -02

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Säkert en enkel fråga för er polaris fantaster :) Men jag köpte nyss en edge x -02 och fick inte med nän instruktionsbok men jag undrar va nyckel lägerna betyder. 0 = off, 1 = on/rev, 2 = on/reg

När jag har läge 1 på så lyser en lampa "REV only"? Va betyder det?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har bara ett "on" läge på min pro x2 men på min gamla RMK -00 har jag två. Däremot var dessa Reg och Prem.
Med hjälp av det kunde men ställa tillbaks tändningen litegrann om man körde på sämre soppa. T.ex. jänkarna som kör 87oktan eller nått sånt. I sverige är det Premium som gäller oavsett 95/98. När man hade nyckeln i läge prem så lyste och en lampa "prem only".
Ingen aning vad Rev ska betyda där på en polaris men det kanske är samma/liknande bara att de bytt ut prem mot rev.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
förlåt mig. nu va jag dum jag kom ihåg fel det är prem det står som du säger. inte rev.. Men ska man köra på prem alltså om man kör med 95/98?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Ja du ska köra på Prem. Reg(förkortning för regular) är soppan de kör på i USA vars våran soppa räknas som en Premium soppa dvs en lite finare och dyrare soppa.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
förlåt mig. nu va jag dum jag kom ihåg fel det är prem det står som du säger. inte rev.. Men ska man köra på prem alltså om man kör med 95/98?
Stämmer bra det. Jag tyckte ibland att man kunde märka lite skillnad om man råkade ha i fel läge, kanske bara inbillning.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Ok tack grabbar då är jag lite klokare när det gäller det där också då. :)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Japp, antar att du inte har elstart så då är det ju bara att vrida till prem direkt och sen dra. Men för den som har elstart måste man vrida tillbaks nyckeln ett steg efter men startat. Lägena är från vänster: Off, Prem, Reg, Start. Så när man startat fjädrar den tillbaks till Reg så man får manuellt vrida ett steg till. Lätt att glömma eller missa.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Nej jag har inte elstart. Men va skulle hända om man har på fel läge då? Går den sämre bara eller kan det ta skada på nå vis också eller?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Blir bara att den går något sämre på Regular, det "snällare" tändläget, ingenting som skadas.

Å som dom även sagt tidigare, Premium-läget som gäller för all soppa du kommer över här i landet.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
ok ja som pröva den första gången på reg :p kul om den går bättre än va den gick på reg då tyckte den redan då. Btw snö imorn lovar smhi!! rock on :)
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Tändningen blir väl en aning vassare med PREM på har jag för mig? som sagt du ska alltid köra på prem här, amerikanarna har väl nånting på 87-91 oktan med regular?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag hade elstart på skotern och jag körde måånga gånger på regular.. sen läste jag i instuktionsboken å bytte oftast sen till prem, man glömde så lätt bort, men nu är ju batteriet dött så då står den ju alltid på prem haha :p