Nytro eller swithback

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Hej.

Går i funderingar på att skaffa mig en skoter. Kommer att ha den på skidort hela vintern.
Känslan är att det är mycket ledåkning med familjen så +1 på skotern, men jag vill även ha chansen att ev ta den utanför spåret ibland.

Tittat massor och tittat på AC F7, RS vector och nu senast har jag kollat åt nytro och Switchback hållet.
Känns som det står mellan dessa 2 modellerna

Budget ptja upp till 100k får man väl ta och sätta den tror jag.
Köpet blir ev beg hos ÅF om det inte finns nåt i rätt pris nytt.

Vilken av modellerna lämpar sig för mina behov?
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Hur är Rs Vectorn? går det att åka lite vid sidan av leden med den?

Är det något särskilt man ska ha koll på med dessa 3 modellerna? Vector, Nytro & switchback?
Såsom mil tal?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Man ska inte stirra sig blind på miltal, det är mer i vilket skick skotern är i och vad som är gjort. Men visst känns det bättre att ha en skoter som gått 500 istället för 1000.

Men jag tar nästan hellre en skoter som har gått långt men har alla uppdateringar och är renoverad, än en skoter som gått 600 och är helt orörd.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
En nytro eller Vector som rullat 1000 mil med utförd service rullar 1000 till utan problem. En Polaris med dom milen skulle jag inte ta i med tång.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
2 taktare över huvudtaget som gått 1000 mil börjar behöva en omfattande renovering, och inte bara i motorn!

Sen när dem gått 1000 sjunker dem som en sten i värde.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Så det kräver mer service på 2t vid 1000mil. Bra att man vet. Lutar mer å mer åt nytron eller en rs vector nu. Verkar vara trevliga maskiner bägge
 
Last edited:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Som eleminator sa var väldigt bra sagt.

Provkör. Är väldigt stor skillnad mellan nytro och switchbacken.

För att inte jämföra switchback med rs vector så är switchbacken betydligt mer lättkörd än vectorn.

Ska du dock ha skotern att köra upp på fjället någon gång efter leden och grilla korv samt köra till skidbacken så spelar det kanske mindre roll, men om du vill in i skogen och leka av dig någon gång skulle jag iaf utesluta vectorn.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Ok då utesluter vi vectorn. Ja provköra vore ju det bästa men här är så dåligt med snö. Ska till polaris mora om 2veckor och kolla mer och ska se om dom har möjlighet till att få prova bägge. Jag bara funderar på hur dyr ev swb blir nära 1000mil. Nu verkar det bli skoter runt 5-600 men kan va bra med lite koll iaf
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Kollat på backcountry x men den ligger lite utanför min prisklass och jag bor i mitten av landet så det är lite långt att åka. Köper helst av åf begagnat för jag har inte pengarna löst ;)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Av dom du nämner skulle jag välja nytron

Hade en mtx 09 och det funkar bra att köra efter led och även dra med utan att den går för varm.
Och vill du busa lite i lössnö så funkar det också


Bästa med nytron är såklart driftsäkerheten, Yamaha är oslagbara i driftsäkerhet.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
härliga svar man får :) Tackar så mycket. Hjälper riktigt mycket att få höra åsikter och ev andra skotrar som man kan ha missat.
Jag har också löst mig till att Yamaha ska vara driftsäkra. har ju ett par guldkorn som jag kikat lite extra på och kommer åka och kolla på denna.
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_NYTRO_RTX_SE_43513025.htm?ca=7&w=3

Den är 10mil från där jag bor så känns som det kan vara en lagom tripp.

Vet ju inte vad 44matta och omshimsade dämpare betyder riktigt, men den har ganska få mil och nyservad.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Såg onekligen fräsch ut, 44 matta innebär 44mm höga kammar på mattan.

Dock är RTX den kortaste modellen av nytro.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Ok. Men verkar ju vara en lite mer updaterad variant av nytro. Sett att det finns ett par andra modeller också av dem men hur stor skillnad gör längden? Klarar den sig mindre bra vid sidan av spåret ?
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Det är ju klart att längden gör skillnad vid sidan av leden. Med en lite längre skoter får man ett mycket bättre flyt och behöver inte hålla fullgas lika mycket som med en kort. Xtx som den lite längre heter har uppvinklade boggiskenor som gör att den även känns smidig på en led.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Om du har råd ska du satsa på en -09 rtx se eller xtx, välj xtx om du vill ta dig bättre fram utanför leden.
Xtxen har längre matta (365cm) och bredare skidor samt en boggie som är något mer lämpad för både led och ospårad körning.
Rtx-se med originalskidor är ingen maskin du kommer vilja köra ute i riktigt pudersnö bara för att det roligt utan den passar sig bättre efter led där den såklart är snabbare än en xtx då den har bättre dämpare ect.