Nytro MTX, Maverick matta

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag har läst runt lite om maverickmattan och det verkar som att alla är väldigt eniga om att den är värdelös.

Är det för att den är så pass mjuk som alla påstår så att kammarna lägger sig eller vad är det frågan om?
Jag såg en video på youtube där han påstår att mavericken blev omgjord till 10: orna och skulle blivit hårdare.

http://www.youtube.com/watch?v=ErVGah0AGeU

Ni som kört den (-10 och framåt) är den bara skräp och bör bytas och i så fall vad är det som är så dåligt med den?

Och om ni har bytt blev det väldigt mycket bättre och vad har ni i så fall bytt till för matta?
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Finns många trådar om detta om du provar sökfunktionen....

Jag har då bytt bort min maverick matta på min -10. Ersatt den med en Challanger extreme 411/41cm 64 mm kammar. Blev en jäkla skillnad! Även sett att många väljer budget alternativet. Att skära ner/bort de taggiga topparna på maverick mattan. De ska tydligen göra lite skillnad hur stor vet jag ej....
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag har provat sökfunktionen och letat igenom de trådar jag hittat om mavericken och det finns då inte mycket skrivet om den. Och det framgår inte heller om det är den innan -10 eller inte. Och han som jag hittade som kapat sin matta (Wazabi) har ju dessutom turbo, så då är det ju nåt helt annat.

Jag hittade någon där de hade jämfört en som var helt standard med en extreme matta och en annan med standard maverickmattan heavy hitters, annan ljuddämpare och power commander. Och där hade tydligen extremen varit bättre, men det var en gammal tråd (senaste inlägg 2008-12-07) och gällde ju då den gamla mavericken.

Att det blev stor skillnad på din har ju säkert mycket att göra med att den är både bredare och har högre kammar. Jo jag vet att den också är hårdare... Sedan att du också har turbo har ju stor betydelse, men sen om du bytte innan du satte dit turbon har jag då ingen aning om. Det framgick då inte av vad du skrev.

Men det jag vill veta är hur den funkar på en standard MTX, och då är det den nya versionen av mavericken jag funderar runt. För i videon jag länkade till säger han att mattan blivit hårdare till 10: orna. Och det är väl just att de varit för mjuka som varit problemet? Sen kanske de fortfarande är för mjuka det vet jag inget om, det är därför jag frågar.

Att mavericken blir för mjuk då man monterar turbo är väl knappast förvånande.. De har ju trots allt tagit fram en ny matta för 162" nu för överladdningsalternativen i USA i samband med nyköp. Men det är just att jag sett att väääldigt många säger att den är skit och jag har just beställt en -12:as X-ride som har mavericken och ville då gärna veta om det ens är lönt att köra med den eller rikta in sig på att beställa en annan matta och i så fall vad?

Jag har sett att många kör med challenger extremen men jag har även sett en del andra som kör med powerclawmattor. Är det någon som provat dessa och kan ge ett uttlåtande, och gärna ha kört den nyare versionen av mavericken innan.

Jag vill inte förlänga eller montera en bredare matta utan jag är inne på att i såna fall montera en matta med samma längd, bredd och kamhöjd.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Jag körde en original Mtx -08 med maverick mattan. Kan då säga att en xtx med 44mm backcountry matta skottade mer än min dåvarande. Bytte även matta på den. Till en extemematta med samma längd och kamhöjd. Drevade ner till 20/40 från 22/40 i samma veva. Blev betydligt bättre!

Känns inte som att de är ngn större skillnad på mattorna 2008 och 2010 iaf i mina ögon.

2010:an har jag inte kört utan turbo med orginalmattan. Men maverick känns helt klart för mjuk om man har turbo. Skillnaden om man kapar ner den kan jag inte svara på.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Har provat 09ans maverick matta som ska vara hårdare än 08an.
Men den mattan var inte änns värd de 2500kr (ny) jag betalade för den. Rent skräp!
Bara när skotern står på marken så var kammarna redan då rejält böjda.

Tror dock att de allra flesta som åker mtx inte bryr sig så mycket vad det sitter för matta under så länge de åker utan turbo.

Skulle inte X-ride ha en annan matta?
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Har en -11 MTX och är riktigt missnöjd med mattan. Funkar väl hyffsat då det är bara sockersnö, Men då det blir lite hårdare och på led så bettar det ingenting. Nästa år åker den och in med en ny extreme matta. Ingen turbo här.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Verkar som att man får fundera på en annan matta då. Men jag ska i alla fall prova några svängar med mavericken först, de verkar ju omöjliga att sälja ändå så det är ju ingen vits att byta den direkt. Inte för värdet på mattan iaf.

Vad bör man kolla efter för matta då? Har ju hört mycket gott om Extrememattan men även powerclawmattan verkar ha fått bra recensioner.

Asker:

Skulle 09:ans maverick också vara hårdare, och hur vet du det? Jag såg att 10: orna var hårdare på den där videon på youtube men jag har inte sett nånstans att -09: orna var hårdare, men det kanske dom var? Och vad hade du kört din maverick på, din IQ 1200:a eller?

Och tyvärr så är det mavericken på X-riden, det är ju egentligen en vanlig MTX 153" med lite extrautrustning på. Och 153:an fick ingen ny matta tills i år, det var bara de MTX som är 162" som får den nya Ascentmattan som ska vara hårdare.

B.Eriksson:

Det upplevde jag också lite grann då jag testade X-riden den korta biten jag gjorde, att den inte greppade så bra på leden då man gasade på, utan mest bara spann. Har du provat en likadan Nytro med en annan matta och på så vis kunnat jämföra hur det kändes gentemot din som har maverickmattan?

Kollade lite på stenmarksmaskin på mattor nu och såg ju såklart mavericken där, och enligt dem så är det 80 i shore på mavericken också, precis som på en vanlig challenger (som också finns på samma sida, den utan bild och 2"/51mm kammar). Är det bara mönstret på mavericken som gör den så mjuk, att gummiblandningen är lika hård som "alla" andra mattor men kammarna är för klent uppbyggda och därmed bara viker sig?

Här kollade jag: http://www.stenmarksmaskin.se/skoterdelar--tillbehor/drivbandskotermattor/38x384388-c-957-1.aspx

Och visst har en 153:as MTX 388cm lång matta och 3" pitch? Eller har de även 2,52" pitch på MTX modellerna som de har på sina ledmaskiner?
 
Last edited:

nytrox

Medlem
21 apr 2011
6
0
1
Beställde en idag, surrade lite med NTC i morse och dom tipsade om att skära ner kammarna alt vända mattan åxå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
3" delning på dom är det, ja det var på iq1200an jag provade skitmattan på. Tycker förövrigt att man hört att i år är då mattan hårdare... anledningen till att de är mjuka trotts 80 shore är utformningen på kammarna.