Nytro Mtx vs Xtx?

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Någon som skulle vilja berätta vad som skiljer mtx:n och xtx:n åt, Och gärna vilka ändringar som dom gjort från -08 och tills nu. Vet såklart att xtx:n är kortare än mtx:n men hur är det med fjädring, skider osv.. Skriv gärna det ni vet skillnader/ändringar så skulle det underlätta mitt Nytroköp.
/Peter
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
Mtx det är många som klagar på framvagnen och boggien 08-09an. Men Mtx 10-11an dom är ju riktigt fina det är ju helt ny boggie och bättre framvagn så är det ju foxfloat runt om, jag tror dom vart kring 10 kg lättare. Jag vet tyvärr inte så mycke om xtxen
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har läst en del annonser på -08:er där det står "Uppdaterad framvagn till -09 och bytt till -09:ans framvagn" men vad är de som skiljer dom åt? blev det ytterligare en ny framvagn från -10 då? Hur är det med stötdämparen i boggin på mtx:en, vet att en del -08:er fick dom utbytt på garanti till en Öhlinare men är det åtgärdat på -09:an? Är det bättre dämpare på en xtx vs mtx?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag har svarvat fram nya stabilare bussningar till min xtx -09, efter 400mil var originalbussningarna väldigt glappa. Yamaha kunde skicka nya bussningar på garantin men min handlare rekommenderade att byta till nylon/lagerbronsbussningar, och då man har tillgång till en verkstad med cnc-maskiner så var det en smal sak att svarva fram en egen uppsättning.
Ett litet tips är att sätta in bredare bussningar i de nedre armarna om man ändå ska göra egna...
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Där ser man =) Jag står i en Mas turn med Heidenhein och en Poreba suport 8m, Är på Ortviken.. Är du på Emhart lr?
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Jag funderar också på en XTX, tror att störst skillnad sitter i dämparna och sedan är nog 6 graders uppviket bra när man åker led då den upplevs som kort.
O andra sidan så skiller det just nu ca 25 tusen från en -08 MTX till en -09 XTX på blocket...så man kan ju undra om det är värt det eller ej?

Eliminator : Gjorde du ingen ritning (som man kan få en kopia på ) på bussningarna, så man kan tillverka dom innan man river!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Peter... Nej jag jobbar nere i Hudiksvall men bor i Njurunda.

Grobosch, du kan få programmet i mazakformat om du vill, annars kan jag knåpa ihop en ritning till dig om du vill?

Problemet man kan få är att man svarvar bussningen i exakt passform och smockar in den i armen så blir bussningen oval då inte rören i armarna är exakt runda... med följden att man inte får in aluminiumpinnen.
Lösningen för mig var att jag la till någon tiondel på innermåttet, smockade i bussningen och sedan tog en 18mm brotsch som jag bearbetade bussningen på plats i armen, på det viset blir hålet runt och man får den där fina sugpassningen :p
//Eli