Ockelbo Trioman

MrMagnus56

Ny medlem
23 sept 2023
4
1
3
56
Luleå
Hejsan,

Hur kopplar jag elen till en Ockelbo Trioman 1974 med 2-cylindrig Ilo (Jlo) Rockwell 398cc motor?

Kablarna är borttagna från omkopplaren på instrumentpanelen. Det finns inget uttag för startnyckel utan bara en drag/tryck-omkopplare med tre lägen samt vippströmbrytare för hel/halvljus. Detta verkar vara original.
Det finns två svarta kablar (när man sätter ihop dessa stannar motorn), en brun kabel, två gula samt två gröna som går ut från motorn. Skotern har ej elstart.

Omkopplaren är märkt med: "54", "54 d", "31", "31 b" samt "P". Förmodar att de två gula är till belysningen och brun till jord? Vet ej var jag skall sätta kablarna i omkopplaren. Har inget mätinstrument. Hittar ej heller något kopplingsschema.

Mvh Magnus E.
 

MrMagnus56

Ny medlem
23 sept 2023
4
1
3
56
Luleå
Stort tack! Verkar som om det löser sig till slut. Har haft mycket huvudbry hur jag ska gå tillväga. Jo håller med, när dessa motorer väl går så går de jättebra. På min sitter Walbro originalförgasaren kvar men får för det mesta använda startgas för att få igång den. Har också haft funderingar på att byta ut den men då kanske vissa modifieringar måste göras för att en Mikuni skall passa? Tillotson sägs också vara bra. Min far köpte skotern 1978 tror jag det var. Sedan dess är den väldigt lite körd med och innan jag startade upp den helt nyligen efter att ha bytt kondensator och spetsar, hade den stått på samma plats utomhus under en presenning i 30 år så den är tyvärr ganska rostig. Men dessa dubbelbandare tar sig bra i snön och flyter liksom ovanpå snön. Mvh Magnus E
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ja de är superkul att köra. Det går inte fort, är inte bekvämt, men det är så jäkla mysigt. Lite samma känsla som att prutta omkring på en otrimmad trampmoped en högsommardag 👌

Jag gjorde en liten projekttråd om min på Retroskoterforum. Du kan ju följa länken om du är intresserad.
Såg nu att jag nog måste uppdatera lite med bilder från vinterns åkturer 🙂
https://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=17237
 

MrMagnus56

Ny medlem
23 sept 2023
4
1
3
56
Luleå
Hej igen, tack för länken till retroforumet. Har besökt forumet några gånger redan i våras när jag beslutade mig för att starta upp Triomanen. Det är en 1973:a fick jag se på registreringsbeviset. Problemet är att den är avregistrerad så kan kosta en slant att få den inregistrerad igen. Fick igång den efter att ha bytt kondensator och spetsar men den är mycket svårstartad med originalförgasaren så måste nog byta ut den mot en Mikuni i alla fall. Sen kärvar växellådan så backen går inte få in. Var köpte du adapterplattan till Mikuniförgasaren? Förmodar att Walbron och Mikunin är olika i storlek så man måste hitta en adapterplatta eventuellt tillverka en för att Mikunin skall passa. Mvh Magnus E
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det är nog inte värt jobbet att försöka att få den återreggad igen. Det är enklare att hålla utkik efter när någon säljer ut en skrotad Trioman, och att du kontaktar säljaren och köper papperen på den skotern.
Det krångliga är väl att få tag på papper från en Trioman med ILO-motor, för de flesta hade nog Sachs 290. Men spelar det egentligen så stor roll, det viktigaste är väl att få en nummerplåt på skotern så att du kan trafikförsäkra den.

När det gäller insugsgummit, så var min Mikuni-34 väldigt liten. Så som du ser på bilderna från Retroskoter, så använde jag ett begagnat insugsgummi som jag hade liggande. Det var insugsgummi för Mikuni VM32.
När jag efter förgasarbytet inte fick ordning på tomgång och förgasarinställning, så misstänkte jag det gamla gummit och bytte då till ett nytt insugsgummi som jag tror var till någon Polaris.
Men insugsgummin hittar du lätt bara du har en förgasare. Du behöver C-C-måttet för fästskruvarna mot insugsröret, och utvändiga diametern på förgasarens motorsida. Sedan så är det bara att leta hos reservdelsförsäljarna, t.ex Rinab.

Om du går för en 34mm, så kan du få en grundbestyckning av mig. Men det är bara en fingervisning, man måste ta sig tid att bestycka in förgasaren noga i alla gaslägen. Man vill ju inte att den ska gå magert och skära.

Eftersom att du iallafall får igång den, så tycker jag att du ska göra ett test med startgas för att utesluta att den drar tjuvluft någonstans. Gör den det så blir den svårstartad, och svår att justera in tomgången.
Håll motorn på ett jämnt lågt varvtal och spraya startgas runt insuget, cylinderfoten på bägge cylindrarna, bakom primärvariatorn mot vevaxeln och försök att spraya in bakom magnapullen mot tändplattan.
Har du läckage någonstans där du sprayat så kommer varvtalet att ändras. Då får du åtgärda detta.

När det gäller backväxeln. Du har inte för hård kedjespänning i växellådan? Då blir växlingen ett elände.
 

MrMagnus56

Ny medlem
23 sept 2023
4
1
3
56
Luleå
Tusen tack för infon och hjälpen. Bifogar lite bilder på gammelskotern. Nu står den inomhus i alla fall efter 30 år under en presenning. Kollade med Transportstyrelsen och det är besvärligt registrera in den. Förs och främst ska dom ha ett reg.bevis i original från Riksarkivet och sen ska skotern besiktas på bilprovningen. Blir den godkänd där, då först får man en reg. skylt. Ska bara korsa en väg och sedan köra lite kortare bitar i skogen för att få upp ett spår att promenera på så kör nog som den är. Ska lämna in den och få förgasaren justerad så kanske den blir mer lättstartad annars måste jag byta förgasaren. Jag är bara nybörjare när det gäller att skruva i motorer. Mvh Magnus E303003030130302303033030430305
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ett tips är att kolla insugsgummin hos rinab, dom har ett antal olika mikuni orginal gummi som faktiskt håller, sno pro mm håller en vinter sen är dom fulla i torrsprickor, men mikuni gummina fungerar. Däremot fanns det inte så många olika, tror det fanns 57/5 mm och 60 mm cc mått mellan bult hålen. Jag monterade en vm34 på en mag 340, och gummit till den var 60 mm cc men bultarna på insuget var 57, men det gick att slipa upp hålen så det gick att få fast, och det håller än, det är säkert 5-6 år nu det varit så. Och nu sitter det på en sa290