Ockelbos historia

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Satt just å läste om kvalitets märket från Ockelbo.
Nog är det konstigt att det inte nämnts tidigare...
Ockelbo hade garanterat gått väldigt långt. Dem var först med mycket, bl.a. Backväxel, bredbandare, hydralbroms med mycket mm.
Funderade mycket med detta om deras framvagn. LTS som är Ockelbos konstruktion från första början. Lynx stal det från dem....
Ockelbo hade gått långt garanterat. Svenska stålet regerar alltid.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De gick ju väldigt långt... och lyckades inte utveckla sina skotrar i den takt som konsumenterna krävde. Titta på Fighter och jämför med vad som tex kom vid samma tidpunkt från USA...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det som verkligen knäckte de svenska skotertillverkarna var väl kombinationen av barmarksvintrar och lågkonjunktur i USA några år i början av 80-talet. Stora lager med osäljbara skotrar från USA prånglades ut billigt på svenska marknaden och Ockelbo och Aktiv hade inte en chans att konkurrera, inte minst för att de låg så mycket högre i pris.
Lynx klarade sig bättre på sin hemmamarknad pga finska tullar och andra handelsrestriktioner.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det finns gott om exempel på att den som uppfann kom på inte caschade in på iden. Hela Japan är en jättestor copycat. Annars kan du Yahooa på Håkan Lans.

Ockelboo's helvete var en för liten publik hemma i Svedala
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Just när det gäller skoterframvagnar har jag en känsla av att de flesta grundidéerna som lever kvar än idag var framtagna och färdiga redan i början av 70-talet, mest hos amerikanska tillverkare. De användes väl sporadiskt för tävlingsbruk men för massproducerade skotrar ville ingen kosta på något dyrare än bladfjädrar så länge ingen konkurrent gjorde det. T o m John Deere hade ett antal patent på olika detaljlösningar för skoterframvagnar, som dock aldrig blev satta i produktion innan de beslöt sig för att gå ur skoterbranschen helt och hållet.