Jag har ju en MXZ 800 renegade (ZX) -03 som "alltid" har tagit mycket olja. Eftersom jag nyss bytte till nya reedsventiler tänkte jag att det ändå var dags att försöka få bukt med det hela.
Dvs göra alla kända åtgärder och sedan mäta förbrukningen under några tankningar.
Tilläggas skall att skotern går mycket bra trots den höga oljeförbrukningen.
Jag har hursomhelst gjort följande:
1. Ställt in oljepumpwiren enligt de direktiv som finns i "shop manual" (från 2003) för att sedan ändra dessa efter de nya sättningar som gäller "alla" Ski-doo skotrar mellan 03 & 05 (enligt service bulletin från 2005).
C-måttet blev 19 mm och jag testade även att skruva ut "max", dvs någon mm till.
Före detta ställde jag självklart in förgasarwiren. Och olje /förgasarwire är sykroniserade/öppnas samtidigt vad jag kan se.
2. Vid kontrollen upptäckte jag dock att armen på oljepumpen inte gick helt tillbaka ibland om jag "gasade" /rörde tumreglaget långsamt. Däremot inga problem när jag rörde gasreglaget snabbt.
För att åtgärda detta fäste jag en extra fjäder som drar tillbaka armen och således hjälper originalfjädern. Funger fin-fint.
3. Har dessutom bytt alla oljeledningar & klämmor. Inga (?) synliga läckage ifallafall.
MEN. Trots det har förbrukningen som bäst legat på 4,9 % och sämst 7,2 % vid de mätningar jag gjort varje gång jag tankat.
Och den skall ju ligga på 2 % (2,2 enligt Ski-doo?) och eftersom jag numer kör med Triboron borde jag dessutom kunna köra med ännu lägre inblandning.
Vad göra?
Det känns som jag testat det mesta utan byta pumpen. Går det att öppna pumpen och se om något "fastnat" /gått sönder inuti?
Dvs göra alla kända åtgärder och sedan mäta förbrukningen under några tankningar.
Tilläggas skall att skotern går mycket bra trots den höga oljeförbrukningen.
Jag har hursomhelst gjort följande:
1. Ställt in oljepumpwiren enligt de direktiv som finns i "shop manual" (från 2003) för att sedan ändra dessa efter de nya sättningar som gäller "alla" Ski-doo skotrar mellan 03 & 05 (enligt service bulletin från 2005).
C-måttet blev 19 mm och jag testade även att skruva ut "max", dvs någon mm till.
Före detta ställde jag självklart in förgasarwiren. Och olje /förgasarwire är sykroniserade/öppnas samtidigt vad jag kan se.
2. Vid kontrollen upptäckte jag dock att armen på oljepumpen inte gick helt tillbaka ibland om jag "gasade" /rörde tumreglaget långsamt. Däremot inga problem när jag rörde gasreglaget snabbt.
För att åtgärda detta fäste jag en extra fjäder som drar tillbaka armen och således hjälper originalfjädern. Funger fin-fint.
3. Har dessutom bytt alla oljeledningar & klämmor. Inga (?) synliga läckage ifallafall.
MEN. Trots det har förbrukningen som bäst legat på 4,9 % och sämst 7,2 % vid de mätningar jag gjort varje gång jag tankat.
Och den skall ju ligga på 2 % (2,2 enligt Ski-doo?) och eftersom jag numer kör med Triboron borde jag dessutom kunna köra med ännu lägre inblandning.
Vad göra?
Det känns som jag testat det mesta utan byta pumpen. Går det att öppna pumpen och se om något "fastnat" /gått sönder inuti?