Om du fick lägga ut mer pengar vad skulle du då ha köpt?

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Tjenna

Tänkte först köpa Enduro 700 -02 men nu vet jag att de finns mer pengar att lägga ut, upp till ca 55k.

Ska köpa i början av nästa vinter.

Till att börja med så kan man säga att Enduro 700 02 är jävulskt prisvärd, har okopplat boogie. Så den är rätt resvänlig =).

Kommer köra på ganska flacka områden. bor utmed kusten så det är inte bergigt.

Fastnat lite för:

  • Ski-doo Mxz rev 600 sdi -06. De ligger runt 60k nu och tror den blev nämnd som årets bästa skoter 2006.
  • Ski-doo rev pro 600(440 chassi med 600motor). En fabriksbyggd pro 600 behöver väl ändå inte skruvas i lika mycket som i en vanlig 440?
Aaah, nu orkar jag inte nämna några mer, kanske helt idiotiska förslag ^^

Har fundera lite på en nyare enduro än 02an, t ex 2004an, men gillar inte färgen ;P och jag tror de nästan är bättre att köpa mxz rev då. Om jag har tur så kanske det ligger ute en mxz rev 600 sdi -04 i fint skick för 45k nästa vinter.

Borde jag behålla pengarna och köpa enduro 700 02? För det känns ruskigt värt. Snygg i svart färg, elektronisk back, billig försäkring, och resvänlig, bränslesnål, ganska driftsäker tror jag.

Skotern ska vara: kort, inte behöva skruvas i så ofta(driftsäkerhet), resvänlig och lätt.

On topic: Om du kan så ge förslag på en annan prisvärd skoter! Ej över 60k dock! :laugh:

mvh arsolh :eviltongue:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Tänk bara på att oförutsedda utgiftar kan komma, du ska ha råd me försäkring å bensin osv, så de kan ju va bra å ha pengar kvar till de å... Taskigt å köpa en skoter som man inte har råd å köra... Lycka till // Tobbe
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag tycker att Rave 800 -05 ligger i väldigt förmånligt pris, helt klart underskattad skoter!:) Du kan ju få en sån för ca. 45 k idag...
Gillar du res så har du hittat rätt, reser lättare än äldre evo:n
Det finns ju även enduro, både förgasarförsedd och sdi. Väldigt fin körställning tycker jag att det är.
Min 800 är relativt bränslesnål också, tar i snitt mellan 2-2.5 liter milen vilket jag anser helt ok för en 800:rolleyes:

Tycker att du ska köpa en skoter med "nyare" chassie om man uttrycker sig så, jag vill då absolut inte gå tillbaka till min gamla Rave 800 -02.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Borde jag behålla pengarna och köpa enduro 700 02? För det känns ruskigt värt. Snygg i svart färg, elektronisk back, billig försäkring, och resvänlig, bränslesnål, ganska driftsäker tror jag.
Är inte -02ans enduro röd? :hmmmm:
Däremot -01an är svart, och jävligt läcker!

EDIT: Kom på att modellerna med RER är svarta, såvitt jag minns :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Köp en fräch F7:a, dubba mattan (om du kör mest vid kusten) bra styrstl. Sen fixar du lite med motorn, tex Y-rör, injector perfector eller boondocker. Det ger en resvänlig pålitlig skoter som har över 140 hk och dessutom har du en del peengar över till att ha råd att köra.

Att köpa en PRO skoter är ingen bra idé om du vill minimera skruvandet, de är alltid kännsligare och kräver mer av ägaren.

Om du fortfarande inte vet vad du vill så är inte din idé att köpa en äldre lynx så dum, hittar du bara en i bra skick så har du en fin maskin.
 

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Tack för alla svar o tips :rolleyes:

F6/F7 hade varit nice men kräver lite skruvande och passar absolut inte mig.

Kan i alla fall säga att jag kommer köpa en Enduro SP. :D
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
Brorsan har en enduro sp som bara går och går, givetvis pysslar han om den lite då och då och byter slitage delar men det får man ju räkna med. En pro 600 kan du få skruva betydligt mer i än i 440in då denna kräver riktigt bra inställningar för att gå bra. Men givetvis finns det många som är rätt inställda och går riktigt fint men man kan ha otur också. Jag hade köpt en standard om jag inte skulle tävla backe t.ex. med en mindre budget! Lycka till.