Orsak till Elfel på everest.. Ett vanligt fel?

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Hallojs..
Jo.. Det är såhär att jag var o hämtade en gammal everest 340 årsmod runt slutet på 70.. Har mixtrat lite, bytt kablar och hittat div. småfel.. Har kommit fram till att det inte är nån gnista på den oavsett tändhatt eller vid tändkabelbyte..
Eftersom jag då har sett att många annonser m.m. har everestar utanonserade med just elfel så tänkte jag att man kanske kan få tips om var man kan börja.. Det är ju förövrigt ingen cdi-box på skiten utan spolar, en för varje cylinder. Men det kanske inte är dom heller eftersom det inte är gnista på nån av kablarna..

Så om nån har erfarenhet av elfel på endera 340:n eller liknande äldre rotax så är jag tacksam för svar..
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jo jag hade ju tänk börja med att byta dom om det nu är så att ingen känner igen sig.. Men för det första så växer inte sånna delar till en gamm-skoter på träd direkt sen för det andra så tänkte jag att eftersom det är många av samma modell som har just elfel så kanske dom kan säga vad som varit orsaken till just deras fel och ev. se om det nu skulle va samma på denna..
Mvh / Danne
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kolla med Skoterskroten i Vilhelmina eller vad det heter, sen tror jag Luleå eller nått har en skrot också
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jo jag hade ju tänk börja med att byta dom om det nu är så att ingen känner igen sig.. Men för det första så växer inte sånna delar till en gamm-skoter på träd direkt sen för det andra så tänkte jag att eftersom det är många av samma modell som har just elfel så kanske dom kan säga vad som varit orsaken till just deras fel och ev. se om det nu skulle va samma på denna..
Mvh / Danne
Finns ju tändspolar till min överallt. De kostar 175-200 kr så varför inte till din då? Åk till närmsta återförsäljare bara.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Har varit till o ringt till de närmaste återförsäljarna o ingen av dom kan ta fram mer än brytare och kondare.. Däremot så har jag tagit reda på att det är samma tändsyst. på 440:n Men men.. man får väl ta sig tid o riva o börja felsöka..:/ Synd bara att nästan alla begagnade motorer eller maskiner av samma modell som säljs som reservdelsskotrar har elfel dom med... :/
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Kan inte vara bra återförsäljare där du bor som inte ens har en tändspole :/
Det kan bero på att blizzarden har ett mer universalt system där det passar till fler modeller och därför finns i större mängder.. Sen har jag inte bara ringt lokala handlare utan även reservdelssidor och större handlare via mejl. Enligt dem så har inte delar nytillverkats till den motorn sedan mitten på 80-talet :/
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com

Har tittat där och lyckats hitta en som stämmer överens med den dom jag har. men jag mejlade och frågade eftersom det inte stod någon specifik modell och fick då förklarat att den inte skulle passa till min.. Jag frågade också vilka modeller den ev. passade till men det kunde han inte svara på sådär på rak arm naturligtvis.. :/ Länken du skickade fungerar inte för övrigt men du kanske kan skicka art.nr? om det är detta art.nr. så är det den jag har mejlat om.. +01-143 Sen är jag även ute efter den invändiga spolen (induktion) Det är den som är problemet at hitta..

Men tack för besväret iaf. lyckas jag inte hitta felet så beställer jag nog en sådan spole iaf för den är exakt identisk till utseendet och jag tror att den ger samma värden också. (12v/100w tror jag)
 
Last edited:

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jo det är +01-143 som jag länkade till (men som inte funkade :S). Det stog väl att den va till alla Everest 78-54 eller vad det var.

Nix. Det är någon typ av universalspole som tydligen passar till Arctic Cat, J.L.O., John Deere, Kohler, Sachs, Bombardier - Ski-Doo... Nog för att det står att den passar till skidoo och eftersom den passar till både john deere och sachs me så borde den vara så pass rätt årsmod. o så att de kan vara rätt spole till min..
Aja.. dumt att dom inte specifiserar modellerna på alla..

Men som sagt. Hittar jag inget annat fel så beställer ja ett par sådana spolar iaf. Bara att vänta på att det ska sluta regna så man orkar he ut sig..
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Det är väldigt vanligt att tändspolarna strular på åtminstone 440in.
Ibland kan du få liv i den en stund genom att knacka ihop elektrodavståndet på t-stiftet en aning.
Vet dock inte ifall man kan borde byta kondingen först och testa då den är billigare.
Annars skulle jag rekommendera byte av både spole o konding, samt ge brytarna en koll. (Har dock aldrig behövt byta dom.)

/ Snoopy
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
haha jag hittade en grej som jag inte tänkte på i första hand på min när jag inte hade gnista.... hade ingen jordad kabel från spolen haha(a)

Så jag fixxade de o då small den igångpå första:)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
jordat från ? jorda du till motorn eller ? har en bekant som har problem med gnistan på sin
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
den svarta kabeln med röda kabelskor är den jordade och den första fästningen (vänster) de är mina spolar (har ej original) sen den te vänster satte jag bara under en mutter te motorn.... KOPPLADE UR KOPPLINGEN TILL NYCKEL, LYSEN O ALLTING "PÅ HUVEN" Den ser ni hänga lös ovanför motorfästet...de va de enda jag gjorde o bytte krysschil(trasig) o så fick jag gnista...