Packkälke

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
fin kälke, men den ser tung ut...
angående nipplar så monterade jag detta på min kälke där jag kör enbart metall mot metall, dvs utan bussningar och den har hållit hortlax treriksröset tor, en nätt tur på 160 mil... Kan tillägga att min kälke är byggd med liknande konstruktion som nila packpulka och jag är mycket nöjd med funktionaliteten.

en nackdel med armarna på din kälke kan vara att den plogar snö... man vill ju att kälken inte skall märkas när man gasar fram efter leden... :)

PS: Lycka till med en i övrigt i mitt tycke fin kälke...
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Kanonfint! Måste nog skramla fram ett par skidor och bygga en själv!

Har du nåt emot att dela med dig ang måtten? En enkel skiss/ritning, kanske?
kan visserligen mäta,men måtten är ointressanta då allt anpassas efter vilka lådor och dunkar man ska ha och vilken spårvidd ens skoter har.
köp lådor o sånt först och bygg kring det.

såhär ser grunden jut iaf:


fler bilder finns under min profil
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
du trot inte den kommer bli tungdragen i lösare snö? Känns som att a armarna kommer att ploga en del. Har själv funderat på bygga om en packkälke och sätta dämpning på den. fast sätta dämpningen bakåt så att säga.

Du får gärna prova gå lite offpist och berätta hur den beter sig utanför led om ni hunnit få så pass med snö än alltså.
fin kälke, men den ser tung ut...
angående nipplar så monterade jag detta på min kälke där jag kör enbart metall mot metall, dvs utan bussningar och den har hållit hortlax treriksröset tor, en nätt tur på 160 mil... Kan tillägga att min kälke är byggd med liknande konstruktion som nila packpulka och jag är mycket nöjd med funktionaliteten.

en nackdel med armarna på din kälke kan vara att den plogar snö... man vill ju att kälken inte skall märkas när man gasar fram efter leden... :)

PS: Lycka till med en i övrigt i mitt tycke fin kälke...
Tack :)

jag TROR:hmmmm: inte den kommer ploga så mycket eftersom tvärstagen i framvagnen på skotern just passerat innan.
ska testa ordentligt med tung last i lössnö och skulle den gå djupare än så i snön kan jag höja spindeln lite

annars är tanken att den ska följa fint i spåren(103cm) efter yamman
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
den går iaf. lätt olastad efter en första provtur,nästan sladdrig på plogad väg då stålen inte biter i när den e tom.

i lössnö går den också bra olastad och A armarna tar inte i, kan bli annat när den e lastad och skidorna skunker lite djupare.

ska prova me last ikväll.

 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
skidorna är originalskidorna som satt på yamman som jag bytte ut ifjol mot slp.

dämparna köpte jag av en granne som köpt nåt konkursparti, 500:- för 2 helt nya med fjädrar, dock passande okänt märke och man fick modda lite för att fjädrarna skulle passa.
kontakter är värt oerhörda pengar:)

tagit en lite tuffare tur med tung last nu (vattenfyllda packlådor) och den går skitbra :rock: väldigt nöjd med dämpningen.

men den blev lite låg så jag funderar på att höja den litegrann mest för utseendets skull.
förlänger väl spindlarna eftersom fjädringssetupen verkar lagom.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ser riktigt bra ut det där!!
Har precis lånat en kälke av en kollega som jag hade tänkt kopiera :)
Men A-armar känns lockande.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Ser riktigt bra ut det där!!
Har precis lånat en kälke av en kollega som jag hade tänkt kopiera :)
Men A-armar känns lockande.
du kanske kan kopiera allt utom upphängningen och sätta A armar under som jag eller dubbla med den övre lite kortare.

det lilla jag kört hittills verkar funka skitbra trots stel spindel
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo jag vet, den här blir lite mer meck men lösningen är intressant.

1) Justerbar spårvidd.
2) Justerbar fjäder
3) Justerbar vinkel på dämparen = kompression justering

Nu är det ju typ 16 år sen man svetsa sist :) Din lösning kräver mindre verktyg också.
Få se vad det blir, kanske blir plånboken som får öppna sig men det känns ju tråkigt det också...

Kör man på dubbla a-armar blir det ytterligare lite jobb :)

Moment 22 som vanligt.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jo jag vet, den här blir lite mer meck men lösningen är intressant.

1) Justerbar spårvidd.
2) Justerbar fjäder
3) Justerbar vinkel på dämparen = kompression justering

Nu är det ju typ 16 år sen man svetsa sist :) Din lösning kräver mindre verktyg också.
Få se vad det blir, kanske blir plånboken som får öppna sig men det känns ju tråkigt det också...

Kör man på dubbla a-armar blir det ytterligare lite jobb :)

Moment 22 som vanligt.
ser fram emot reportage/bilder iaf.