Pantera 800 trycker ut kylvätska.

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hallå
Jag har en 2002 pantera 800 som trycker ut kylvätska.
Renoverade motorn förra vintern och har kört 7 mil sedan dess.
Skulle starta den nu och den sköt lös kylarlocket och tömde kylvätskan.
Ingen komp i kylvätskeburken.

Jag misstänkte att termostaten var kass(har kokat den och den fungerar i grytan) eller att impellern har farit på vattenpumpen, har försökt kolla den men då jag drar i snöret så kommer det kylvätska ur slangen.

Kan en luft ficka i systemet göra att den trycker ut vätskan?

Håller på bli tokig på detta snart.

Mvh Stefan
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Låter mer som du har en trasig topp packning eller cylinderfot , då får du ju kompen rätt ut i kylsystemet.
eller in i cyllarna men då ryker den vitt nå sjukt oftast
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Nya packningar i motorn då jag bytte kolvar och ny glykol blandad 50/50 körde förra säsongen och då fungerade det.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Var aldrig å rörde i vattenpumpen så den är aldrig bytt.
Får lyfta ur motorn å kolla den.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Ska förtydliga mitt inlägg skrev det första i all hast.
Efter den skjutit lös locket första gången fyllde jag på kylvätska ochvstartade den och det gick bra.
Har kört några svängar här runt huset och gått bra förutom ikväll sköt den lös locket igen.
Provtryck systemet med ca 2.5 bar och två timmar senare 2.3 bar(teorin provtryckningsanläggning inte är den bästa)
Kan locket ställa till med nå hvete om det inte funkar som det ska?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Hur hårt skjuter locket av då som en champagne kork? och hur mycket trycker den ur sig ?
så hårt tryck ska de inte vara i systemet
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Den trycker ur sig det mesta som är i behållaren å locket kanske lyfter 10-20cm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Låter som de är fel på låsningen av locket i behållaren för de ska inte gå skuta lös ett lock. Locket har 0,8-1 bars fjädertryck och släpper ut allt tryck däröver. Om de däremot sitter löst så de lossnar vid ett vist bar blåser det såklart ut en hel den vatten. Motorn ska ju gå med ett vist övertryck så den klarar högre temp innan kokning.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Felet hittat efter rivit ur motorn och kollat impellern.
Det var ju inte den utan då jag bytte kolvar ifjol så glömde jag efterdra toppen.
Då den var kall fick jag kompa i systemet och då den var plusgrader så höll den tätt.
Efterdrog och allt funkar.
Sen gick jag in och tog på mig dumstruten.

Mvh Stefan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Man efterdrar inte en oringad topp så du måste ha glömt dra åt bultarna helt o hållet eller bara gängat fast dem halvdant eller råkat klämt en oring.