phazer fx framdämpar fäste håller inte.

xcbubba

Medlem
7 okt 2009
26
0
1
Jussila
Köpte min phazer fx -07 för ca 1,5 månad sen. Efter 3 veckor sprack plåtarna som nedre fästet i framdämparen i boggien sitter fast i, det är som 2 öron som går runt övre axeln som gick av, dämparen sitter fast i nedre delen av plåtarna. Sen svetsade jag 2 st 4 mm flatjärn på båda sidorna om övre bulten i samband med mattbyte till 44mm å drivhjul. Körde ca 3 mil så sprack fästet på nytt. Har någon haft liknande problem. Vad skall man sätta dit så det håller att köra med. Funderade på att ta bort original plåtarna och göra en mall av dom på 1mm tjockare plåt och borra nya hål för bultar och fästen. tacksam för goda råd och svar. här är några bilder så ni förstår bättre min förklaring :)

Attachments

xcbubba

Medlem
7 okt 2009
26
0
1
Jussila
ser aningen stadigare ut..är det den där nya som kom på 08 som yamaha skall stå för till alla 07:eek:r ? den till höger e ju den som har gott sönder för mej. men vart tillhör dom till vänster?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
jupp länkaget ska bytas på garantin (å som sitter på -08) vet inte hur yamaha står sig till att byta på din då de gått några år.. dom till vänster sitter redan på din maskin så dom behöver du inte tänka så mkt på :)

xcbubba

Medlem
7 okt 2009
26
0
1
Jussila
ok tack för svaren..skall höra med yamahas närmaste försäljare imorn. var hittar man en såndär länkage billigast ?

larfre

Medlem
20 okt 2006
28
0
1
Falun
Du måste även byta främre armen i boggien då länkaget är bredare än ditt, om du inte svetsar en egen lösning då...

xcbubba

Medlem
7 okt 2009
26
0
1
Jussila
jahap så den ska då vara från en -08 då också ? blir ett ganska dyrt projekt har jag på känn. först byta matta till 44 som blev kapad som inte orginal drivhjulen passar på sen köpa begagnade no-slip hjul som börjar ta i ändan av glidskenorna..sedan ett anti-stab wheel kit så man kunde kapa av skenorna och nu detta. men det blir väl en bra skoter bara man fortsätter lägga mer pengar på den så småningom :)