Phazer mtx eller xtrim 550?

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
tja


tänker köpa ny skoter inför nästa säsong, de gäller ju att vara ute i god tid!


om man jämför en phazer mtx och en xtrim 550, vilken ska man satsa på? vilka för och nackdelar finns det med respektive modeller? årsmodell mellan 2010-2012 tänkte jag mig. bränsleförbrukning, servicekostnader mm. skiljer det nå mycket i försäkring mellan dessa modeller osv? :hmmmm2:


fyll på om ni har nå kött på benen! :biggrin1:
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
phazer har ju då 20 hästar mer och säkert mer vrid pga 4takt. sen har jag hört att fläktisarna inte är så snål som jag trodde dom var(menar vafan har man en liten motor till om inte låg förbrukning). sen kan jag tyvärr inte uttala mig om vilken som är roligast etc pga aldrig kört LÅNG phazer elr 550.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ska du köra ensam så är mtxen fin och luktfri. ska du ha en som sitter bakom eller dra kälke så är det lynxen !
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
nja. jag vill rekommendera phazern. har ägt en själv och dragit pulka med familj och hundar och ved och vad som hellst. den är grymt stark för att bara ha 80 kusar. den har aldrig sakkat i en uppförsbacke.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
försök få tag på en x-trim 600, mycke roligare skoter och mer och köra med. och eftersom det är så nya så är det pps boggien i lynxen som är en riktigt bra boggie efter led, men dock lite sämre i lössnön, men perfekt när man ska ut med familjen tex
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
har haft både mtxen och en x-trim 550 07a, och i det långa loppet fick lynxn mer poäng! men mtx är mer motorstark
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
precis kör en xtrim 600 etec, och nu när jag kör min skoter som är dock en 600 men det är samma chassie och pps på en 550 så hade jag aldrig tvekat, min mtx var inte snålare än min gamla 550 iaf, så lynxen är en klar favorit tack vare chassit vikten och stabiliteten
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Skulle valt MTXn alla gånger, en riktigt mysig skoter!
Precis som Tullus säger, MTXen är en riktigt fin skoter om man inte är ute efter några våldsamma hästar..
Jag trivdes väldigt bra med min på myrar, åkrar och leder. Men när de var dax för klättring så saknades det ett antal hästar.. Och tyvärr så är 550in ännu klenare för det..
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ja dom går fint, men tycker att tex den nya xtrimen slåt mtx på nästan allt, ska väl vara röken som är sämre, sen turbo på phazer är tydligen ingen höjdare, 2 återförsäljare rekommendera det inte iaf, sen är ju frågan varför man ska lägga ut pengar på det när man får en 600 för samma pengar? dessutom så när man skaffar en 600 så får man bättre dämpare. Jag tycker att man får mycket skit när man körde gamla 550 och phazer i dämpar frågan, frågan är varför inte tex inte phazer mtx och rtx har samma dämpare, tror det hade gjort otroligt mycket !