Ja då har man nyss blivit skoterägare för första gången.
Blev så att jag åkte och köpte en Lynx Rave -95, 50 mil bort just före påskhelgen.
Och nu i påsk så skulle vi åka till tjejens föräldrar, som ligger 12 mil bort.
Tidigare då man kört pappas Venture så har man ju fått en bild av vad skotrar drar, så då tänkte jag att den drar väl kanske 2 liter milen och då är en resa på 12 mil inga problem om man tankar fullt.
Efter 9,5 mil av lugn ledkörning så stannade skotern... slut soppa....
Och när tjejens pappa kom med sin skoter och reservdunk så kändes det ju inga vidare direkt
Men men tillslut tog vi oss hela vägen fram.
Och på vägen hem igen så tog vi med oss en reservdunk så vi skulle lyckas ta oss hela vägen hem.
Men skotern var lite tjurig och ville hela tiden dö på tomgången.
Så när vi kört drygt 5 mil så stannade vi för att fika och planerade in det så det blev brevid en väg (om mot förmodan skiten inte skulle starta igen)
Och det var en himla tur för efter fikat då vi skulle korsa vägen då tappade den orken helt och dog tillslut. Fort drog jag undan skotern från vägen och öppnade huven. Till min förvåning så verkade det som ett enkelt problem. För ena tändhatten hade lossnat. Och efter jag statte tillbaka den och skulle dra igång skotern så höll jag på att knocka tjejen. Tydligen hade någont hänt med startdrevet för det hakade aldrig i utan lina löpte hur lätt som helst utan motstånd.
Då fanns det inget annat göra än ringa min pappa och be han komma med släpen. Tyvärr har han en bit att köra så efter 2 timmar sittande på skotern vid vägkanten med hängande huvud så dök han upp.
Så började ägandet av skoter för mig :bawling:
Nu har jag lite funderingar.... För den ska väl inte dra 4 L/mil lugn körning?
*Vad ska det sitta för bestyckningar på förgasarna och hur bytar/kollar man det?
*Det finns en "nöd startsnöre" som medföljer skotern då den var ny, var kan man köpa ett sådant nu?
*Vilken olja rekommenderar ni till separta oljesmörjningen?
MVH Daniel Lundström
Blev så att jag åkte och köpte en Lynx Rave -95, 50 mil bort just före påskhelgen.
Och nu i påsk så skulle vi åka till tjejens föräldrar, som ligger 12 mil bort.
Tidigare då man kört pappas Venture så har man ju fått en bild av vad skotrar drar, så då tänkte jag att den drar väl kanske 2 liter milen och då är en resa på 12 mil inga problem om man tankar fullt.
Efter 9,5 mil av lugn ledkörning så stannade skotern... slut soppa....
Och när tjejens pappa kom med sin skoter och reservdunk så kändes det ju inga vidare direkt
Men men tillslut tog vi oss hela vägen fram.
Och på vägen hem igen så tog vi med oss en reservdunk så vi skulle lyckas ta oss hela vägen hem.
Men skotern var lite tjurig och ville hela tiden dö på tomgången.
Så när vi kört drygt 5 mil så stannade vi för att fika och planerade in det så det blev brevid en väg (om mot förmodan skiten inte skulle starta igen)
Och det var en himla tur för efter fikat då vi skulle korsa vägen då tappade den orken helt och dog tillslut. Fort drog jag undan skotern från vägen och öppnade huven. Till min förvåning så verkade det som ett enkelt problem. För ena tändhatten hade lossnat. Och efter jag statte tillbaka den och skulle dra igång skotern så höll jag på att knocka tjejen. Tydligen hade någont hänt med startdrevet för det hakade aldrig i utan lina löpte hur lätt som helst utan motstånd.
Då fanns det inget annat göra än ringa min pappa och be han komma med släpen. Tyvärr har han en bit att köra så efter 2 timmar sittande på skotern vid vägkanten med hängande huvud så dök han upp.
Så började ägandet av skoter för mig :bawling:
Nu har jag lite funderingar.... För den ska väl inte dra 4 L/mil lugn körning?
*Vad ska det sitta för bestyckningar på förgasarna och hur bytar/kollar man det?
*Det finns en "nöd startsnöre" som medföljer skotern då den var ny, var kan man köpa ett sådant nu?
*Vilken olja rekommenderar ni till separta oljesmörjningen?
MVH Daniel Lundström