Pipande / surrande ljud vid avstängd summit 800 -15

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Tog en liten pimpelsväng ner på sjön förra helgen och märkte då ett knepigt ljud efter att jag stängt av skotern, en summit 800 -15.

Det surrar/piper i kanske 1-2sek, sen blir det ett uppehåll på ca 10 sek. och sådär håller det på.. Det finns ju inget batteri som kan stå och mata någonting liksom. Inga problem med skotern iövrigt.

Har frågat ÅF men dom hade inte hört talas om det jag beskriver.

Någon som upplevt samma eller har någon ide? :ciao:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är tankventilationen som låter, helt normalt.
Standard på de flesta Skidoo, men som vanligt har handlarna ingen aaaning om vad det är... Konstigt...

Testa att öppna tanklocket när du stannat så ska du se att ljudet slutar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, men deras standardsvar är ju att de aldrig hört talas om problemet...
Spelar ingen roll vad det är känns det som, handlaren har aldrig hört talas om nåt...
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Okej, tack för tipset. Skall testa att lätta på locket nästa gång.
Kändes ju nästan för simpelt :eviltongue:

får återkomma med resultat
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Beror nog på vem man frågar när man konsulterar "handlaren/ÅF". Frågar man försäljaren är det nog vanligt med sådana svar då de ofta inte besitter några djupare tekniska kunskaper. Söker ÅF ny säljare smäller meriter som krängt kylskåp, TV, symaskiner och andra kapitalvaror högre än ingående tekniskt kunnande.
- Nödvändig produktkännedom får dom ju genom de kolorerade broschyrerna som GA ger ut. :rolleyes: Detta gäller väl inte alla ÅF, men ändå enligt min erfarenhet hos många.
Man brukar få bättre svar om man smiter ut på verkstaden och frågar en mekaniker.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Beror nog på vem man frågar när man konsulterar "handlaren/ÅF". Frågar man försäljaren är det nog vanligt med sådana svar då de ofta inte besitter några djupare tekniska kunskaper. Söker ÅF ny säljare smäller meriter som krängt kylskåp, TV, symaskiner och andra kapitalvaror högre än ingående tekniskt kunnande.
- Nödvändig produktkännedom får dom ju genom de kolorerade broschyrerna som GA ger ut. :rolleyes: Detta gäller väl inte alla ÅF, men ändå enligt min erfarenhet hos många.
Man brukar få bättre svar om man smiter ut på verkstaden och frågar en mekaniker.
Ingen kan allt!

Trist att den som svarar inte helt ärligt säger:

- Ja du ingen aning men jag ska fråga en som vet!

Ingen skugga ska falla över den som brister i kunskap men är ärlig om det.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Antingen tanklocket som ni pratar om eller att det pyser lite grann i dämparna, det brukar kunna låta lite grann för mig i alla fall
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det brukar pipa/vissla ett par sekunder sen man satt ner arslet på sadeln, sen brukar det även vissla när man ställer sej igen. Det är hursomhelst tanken som ändrar form något och andas genom avluftningsslangen när du sätter dej respektive kliver av den.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Det visslande ljudet kan också komma från den oerhört lyckliga Ski-Doo ägaren, detta går dock inte att reklamera, men sägs ha uppkommit iochmed lanseringen av Rev chassiet och funnits med sen dess...
 

bjurre

Välkänd medlem
16 okt 2011
184
0
6
sundsvall
Det visslande ljudet kan också komma från den oerhört lyckliga Ski-Doo ägaren, detta går dock inte att reklamera, men sägs ha uppkommit iochmed lanseringen av Rev chassiet och funnits med sen dess...
Haha, ja nu fick jag mig ett gott skratt! :D Vissel vissel ;)