Polaris 340 sport får inte bränsle.

fumpen

Medlem
4 dec 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Hej på er, ha ett smärre problem, va ute med pojkens gamla polaris 340 sport. Skotern hade stått över sommaren men gick lätt igång på två tre drag. Körde kanske 500 meter sedan dog den. Ha bra gnista på stiften men verkar ej som den får bensin.

Tog loss bränsleslangen efter bränslekranen och blåste i tanken, kom endast luft då jag blåste. Har ser det ut inne i tanken? Är det en slang som ligger på botten? Kan den slangen hamna fel?

Tack Håkan
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
du har en nippel på vardera sida av tanken som det sitter en slang på , ena går till pumpen och andra går ner till botten i tanken, har för mig att det sitter en vikt på slangen i tanken så den inte ska flyta upp.

Så nu kan det vara så att antingen har slangen lossnat eller vikten. Du kan kolla dessa 2 på olika sätt, antingen skruvar du lös nippeln och ser om slangen sitter där, du kan även lysa ner i tanken och försöka se om du ser om slangen flyter eller är under ytan.
Eller så kan du tanka så du får full tank och prova igen, funkar det då så måste du ändå tömma tanken och fixa det, så blir lite omständigt ändå.
 

fumpen

Medlem
4 dec 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Hej, tack för svaren, men visst ska det komma bensin om man blåser i tanken, eller tänker jag fel? Bensin bör väl komma i slangen som går till bensinkranen?

Lättast är kanske att ta loss slangen/nippeln som går in i tanken från bensinkranen, det är väl den som man i sådant fall ska byta?

Mvh/Håkan
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Alla tankar har ju övertrycksskydd, minns inte hur det var på 340 om det var en slang från tanken eller om det sitter i tanklocket? Men är det slang från tanken måste du hålla för den också annars släpper den ut all tryck..

Det du kan göra är ju att ta lös soppa slangen vid pumpen som går till förgasarna eller vid förgasarna , sen drar du i snöret så ser du ganska fort om det kommer soppa eller inte.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
du har en nippel på vardera sida av tanken som det sitter en slang på , ena går till pumpen och andra går ner till botten i tanken, har för mig att det sitter en vikt på slangen i tanken så den inte ska flyta upp.

Så nu kan det vara så att antingen har slangen lossnat eller vikten. Du kan kolla dessa 2 på olika sätt, antingen skruvar du lös nippeln och ser om slangen sitter där, du kan även lysa ner i tanken och försöka se om du ser om slangen flyter eller är under ytan.
Eller så kan du tanka så du får full tank och prova igen, funkar det då så måste du ändå tömma tanken och fixa det, så blir lite omständigt ändå.
En fråga..

på min fick jag upp slangen men vikten ligger kvar.
Att få upp den är inga problem men hur får man dit allt?
Genom tankningshålet?