Polaris 800 Storm - nya bromsbelägg slut efter 15 mil?!

contz

Ny medlem
27 feb 2006
4
0
1
Luleå
Har en Polaris Storm 800 -96, som jag nyligen inhandlat. Bromsbeläggen var slitna enligt säljaren, fick med nya belägg. Passande nog gick även bromsljuskontakten som sitter i bromsoket sönder, så en kväll med lite skruvande planerades in.

Bytte då denna bromsljuskontakt, bromsbeläggen och även bromsvätskan (DOT5). Luftade så gott jag kunde (har fått veta rätt tillvägagångssätt idag, så det kanske fanns lite luft kvar). Monterade tillbaka allting och åkte ut på lördag (10 mils körning) och även på söndag. Men efter 7 mils körning på söndag, märkte jag att bromsarna blev märkbart sämre och sämre, för att slutligen inte fungera alls. Körde hem de sista milen helt utan bromsar.

När jag idag monterar loss beläggen ser jag till min förvåning att de är i princip nedslitna! Och det efter ca 17 mils körning!

Min fråga är därför: vad kan jag ha gjort för fel under monteringen? Vad skall man tänka på när man byter klossar på en Storm 800 -96, för uppenbarligen så blev något knasigt.

Tacksam för all hjälp, vill inte slänga ut 800 bagis på nya belägg och slita ned dem på samma sätt :-(

/Contz

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Förmodligen kärvar kolven i bromsoket så när du bromsat ligger bromsen på, testa med oket löst att pumpa ut kolven lite och sen trycka tillbaka den i botten det ska gå ganska lätt, annars får du köpa en ny tätning, pumpa ut kolven helt, putsa av den och ev hona oket.

contz

Ny medlem
27 feb 2006
4
0
1
Luleå
Uppdatering om läget

Gjorde följande efter att ha läst ditt inlägg: monterade bort de gamla beläggen och luftade systemet på korrekt sätt. Under luftningen så lät jag även kolven åka ut en bit och tryckte tillbaka den (gick hyffsat lätt). Därefter så monterade jag nya bromsbelägg (annan modell än tidigare). Provkört och inspekterat efter, allt verkar fungera som det skall.

Körde ca 7 mil under helgen som var och kan inte notera något speciellt slitage på de nya beläggen. Så frågan är om de belägg jag fick från början var helt fel!?

Återkommer om felet kvarstår! ;-)

//Contz