polaris 850 E-VES oljud

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Nu är jag mycket nyfiken på hur era 850 låter på tomgång och låga varvtal. Min skramlar och låter illa som f*n från E-VES.
Tog lös e-ves igår och kikade på dom, hittade några ställen där det har "nött" metall mot metall men inget som klart skulle förklarar oljudet.

Min tanke är att det slipper in cylindertryck mellan giljotinerna och övre och undre giljotinerna studsar mot varann vilket skulle förklara det metalliska oljudet.
Trycker man ner "tie bar" som de nedre giljotinerna är fast skruvade i så slutar oljudet. Se videon.

Lite förvånad blir jag nog om 850:n faktiskt ska låta såhär...

Mvh,
Christoffer
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Alla 850/9r har det klapper ljudet på tomgången.
Som man brukar säga är en polarismotor skrammelfri så är det något fel :)
Jasså så det kan alltså tas som normalt på 850n.

Även om jag inte riktigt vill, och försöker hålla tillbaka, så måste jag nog säga att BRP är nog några steg före när det gäller motorutveckling. Polaris 850 skramlar och den går "orent" och fett på låga varv och knackar när man släpper gasen precis som de äldre förgasarmodellerna när dom fick aningen för mycket soppa.

Full gas går den ju bra på och visst går det att köra lugnt också men när man är är sånn som hör alla extra ljud och analyserar allt så kan det vara lite tungt ibland med alla dessa extra oljud😅
Hade nog tänkt att Polaris skulle ha kommit lite längre i utvecklingen...

- Christoffer
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De va de värsta skrammlet jag hört de kan knappast va normalt, jag kan inte dra mig till minnes jag hört en 850 låtra så men jag har inte hört en utan huv heller. Jag har inte reagerat på skrammel från äldre 800an från 16-18. Pro ride motorn 08-15 som har vacum ves går ju tystas av alla motorer undantag avgasljudet. Brp har ju den mest skramlande variator av alla man hpoppade de skulle bli tysare från 17- men de låter ju enormt redan efter fåtal mil samma som pre 17 varrar. Jag måste gå över till grannens och lyssna på hans 850 .
 
Reactions: Christoffer

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Det skulle va toppen om du kunde jämföra

Man hoppas ju nästan att det skulle va nåt fel, men hittade en tråd från hardcoresledder, "850 exhaust valves rattling" där dom beskriver exakt detta oljud och flera som säger att dom har samma oljud från deras 850 så det kan nog hända att det är som Asker säger, att Polaris ska skramla

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hur högt hörs det med huv på och stängda sido kåpor? Jag kan ju fråga han redan nu i kväll om den skrammlar betänklig. Återkommer med svar om 17 minuter :)
 
Last edited:
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag frågade grannen Hampus som skruvar mycket i polaris och han lyssnade på videon och de va de värsta han hört. Vist de låter mer och mer med ant timmar de gått. Hans 19 motor har bara gått 60 tim och på den hörs de knappt.
Hur många timmar har din gått eller mil men de säger miindre så timmar vore mest intressant.
Men på video låter alla missljud värre än de låter live eller menar du att den låter så illa i verkligheten också?
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Jag frågade grannen Hampus som skruvar mycket i polaris och han lyssnade på videon och de va de värsta han hört. Vist de låter mer och mer med ant timmar de gått. Hans 19 motor har bara gått 60 tim och på den hörs de knappt.
Hur många timmar har din gått eller mil men de säger miindre så timmar vore mest intressant.
Men på video låter alla missljud värre än de låter live eller menar du att den låter så illa i verkligheten också?
den hade gått 108 timmar när inkörningstimern nollades och efter det har jag kört ca 20mil med nya kolvar.

Den skramlar påriktigt också och inte bara på videon men enligt Asker verkar det normalt?
Dock så verkar den inte skramla direkt efter kallstart utan man börjar höra det efter ca 30sek..

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Varför bytte du kolvar vid 108 timmar? Ja de lär låta mer när den är fullt varm för oljeklägget på portarna är segt kall.
Fan nu lär man ha elefantöron på nästra gång man ser en 850 ja även 800an ska jag lyssna på. Man tycker att giljotinerna och dess spår i cylindrar ska slitas ut tidigt i timmar eller att giljotinerna ska smälla av närsom. Asker varnar för ho 800an mainporten/arna kan slita ner något så den till slut tar i kolven och att wingutblåsportarna kan gå av och ramla ner in i cylinder. Har 850 liknande problem eller håller de 1500 mil eller uppimot eller mer än 400 timmar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den här länken stöder de asker skriver att de kan skramla från dag 1. En av snubbarna rek att man kollade att alla 4 fjädrar va hel. En test av att fjädrarna är hel va tydligen att trycka ner den del som du trycker på i filmen och då ska den fjädra ut halvvägs eller va de skrev? Ja läs länken de va inte många inlägg.
En sak som borde göra vesarna tystare är tjockare viskositet på oljan. Om man kör Ves gold som ex så är den den tunnaste oljan som finns.
 
Last edited:

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
I min andra tråd ser du varför jag bytte kolvarna. PTO sidan var aningen skuren.

Jo det var den där tråden som jag hittade på HCS som beskriver skramlandet.

Hade upp E-Ves igår och kollade och allt verkade vara i skick. Kollade dock inte om giljotinerna var perfekt linjerade med varann. Det kunde man ju kolla ännu. Trycker man på "tie bar" som giljotinerna är fastskruvade i så fjädrar den upp tillbaka precis som beskrivs i HCS tråden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Oj de blev lite stor bild men här har en privat eldsjäl lagt ner mycket jobb och penar på att göra viskositetstest.
Som ni ser är Ves gold typ bara diesel medans Motul Snowpower är raka motsatsen. Jag sätter 100a spänn på att rasslet upphör till stor del med snowpower. Snowpower kör jag just nu och tidigare i min Polaris pro rmk 2015 och den oljan är Esterbaserad som de dyraste bästa oljiorna är bla Ves gold. Motul ger som rinntestet visar en fet hinna på alla rörliga delar i motorn . Bästa av allt är lukten den luktar som på en tävlingsbana men den ryker lite och lukar lite.Jag har ju mekanisk pump som jag justyeratr in så den drar 2,5% oavsett viskositet,den pumpen är rel okänslig för visko.
En av två nackdelar är om man inte har elstart och ska starta i minusgrader ,den går svintungt.
Problem nr 2 är att jag är skeptisk till att köra den sega Motulen i en motor med eldriven oljepump som din polatris har,de finns risk att motorn får bet mindre olja!!!
Men om du provar bara en lite segare olja typ en som rinner igenom på 1-1,5 min ok(q8 Extreame är rel billig på 20l dunk endera på Swedol eller Bestållning på ok mack.Den finns på hyllan på OK så prova gör skojs skull 1 liter.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vill ju påstå att problemet med viskositet bara uppstår de 3 första minuterna, sen är oljebehållaren med innehåll uppe i plusgrader när du kör med skotern, iaf min erfarenhet att allt under huven blir varmt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Var också mycket skeptisk till detta ljud men det lät likadant från dag ett som 200mil senare. Som asker säger så är det bara leva med det, alla låter så mer eller mindre säkert men min lät exakt som din. 9R låter även men inte lika hårt tycker jag.

Tror inte oljan gör någon skillnad. Körde två dunkar ves extreme i 850in och resterande tid brp xps och det var ingen skillnad på ljudet mellan dom oljorna.
 
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Man måste kolla viskon vid 100 c för de brukar stå i datablad. Rinntesterna säger inge mer än hur trögdragen de blir vid kallstart. Eller så tar man lös giljotenerna och bränner fast Linolja på dem så de blir rejält sotiga och rengör aldrig dem någonsin :)
Här är ett ex på bet tjockare olja vid 100c
Payback Callenger 10,9 cst at 100c den borde ge mindre slammer om någon!
Ves gold 5.3 cSt at 100°C (212°F).
Ves exream c´7,1 cst 100c
 
Last edited:
Reactions: Christoffer