Polaris Assault 2011

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
5
0
1
25
Vilhelmina
Hallå! Nu när vintern börjar närma sig så kryper ju köpsuget allt närmare och jag har bestämt mig för att prova ett annat märke än vad jag kört förut. Kikar mest runt på Polaris, Och då är det Assaulterna som är mest intressant, Har fastnat lite för en -11a för ett schysst pris men då man är helt ny inom polaris så vore det ju intressant att veta vad dom har för svagheter, Vad som är vanligt och vad man ska kolla efter.
Så kort o gott om nån har info om assault maskinerna så ta er gärna tid och svara

Over and out!

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.915
893
113
Kramfors
Om de är en 600cc så har de inga svagheter motormässigt men 800an bör du undvika.800cc från 08-12 har för tunna cylinder kjolar som spricker lätt ju äldre desto tunnare cylindrar. År 13- fick de äntligen starka tjocka cylinderkjolar men år 2012 kan hålla rel bra också men sprickrisken finns även där. Chassimässigt så spricker de lätt i tunneln i närheten av främre skruvinfästning boggie. Saxen i boggin fram brukar va sprucken o gå av stup i kvarten men är rel lätt att laga o förstärka chassit däremot går inte svetsa så de håller. När du väl köpt en så mät oljeförbrukningen för de kan va snålställda justera in pumpen så de drar 2,5-3% ju mer desto hållbarare och mer effekt.

Reactions: Sebbe25

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
5
0
1
25
Vilhelmina
Om de är en 600cc så har de inga svagheter motormässigt men 800an bör du undvika.800cc från 08-12 har för tunna cylinder kjolar som spricker lätt ju äldre desto tunnare cylindrar. År 13- fick de äntligen starka tjocka cylinderkjolar men år 2012 kan hålla rel bra också men sprickrisken finns även där. Chassimässigt så spricker de lätt i tunneln i närheten av främre skruvinfästning boggie. Saxen i boggin fram brukar va sprucken o gå av stup i kvarten men är rel lätt att laga o förstärka chassit däremot går inte svetsa så de håller. När du väl köpt en så mät oljeförbrukningen för de kan va snålställda justera in pumpen så de drar 2,5-3% ju mer desto hållbarare och mer effekt.

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
5
0
1
25
Vilhelmina
Jajamen ja det är ju då en 800 som fått 660mil, Ser faktiskt jäkligt schysst ut annars i chassit osv. Men då antar jag man ska hålla sig till 12/13 och uppåt?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.315
1.134
113
Stora Blåsjön
Nu antar jag att det är en RMK assault du menar, för de finns även som switchback.
Men vilka egenskaper på en RMK assault är det som lockar?
Nu kan mycket vara bytt på en så gamma maskin. Men original är de ju helmärkliga med skitbred framvagn och en matta som är perfekt för barmarks dragrace :)
Boost har redan nämt grejen med motorerna. Även elen är risigare på 11 och 12. Från 13 och framåt är det mycket bättre.
Är det monterat så kallat fixkit på de så är det inte alltid en fördel, mycket viktigt att det är rätt gjort för annars håller det typ 50-100mil och ett tråkigt haveri sedan.
Har själv haft flera assaulter av olika årsmodeller 2011, 2014, 2015 och enda anledningen jag köpt dessa är för att de varit rejält billiga och jag haft för avsikt att bygga om de rejält.
En 2011 assault skulle jag inte ge mer än 20-25k för.
Bästa är att satsa på en 2013 och uppåt.

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
5
0
1
25
Vilhelmina
Nu antar jag att det är en RMK assault du menar, för de finns även som switchback.
Men vilka egenskaper på en RMK assault är det som lockar?
Nu kan mycket vara bytt på en så gamma maskin. Men original är de ju helmärkliga med skitbred framvagn och en matta som är perfekt för barmarks dragrace :)
Boost har redan nämt grejen med motorerna. Även elen är risigare på 11 och 12. Från 13 och framåt är det mycket bättre.
Är det monterat så kallat fixkit på de så är det inte alltid en fördel, mycket viktigt att det är rätt gjort för annars håller det typ 50-100mil och ett tråkigt haveri sedan.
Har själv haft flera assaulter av olika årsmodeller 2011, 2014, 2015 och enda anledningen jag köpt dessa är för att de varit rejält billiga och jag haft för avsikt att bygga om de rejält.
En 2011 assault skulle jag inte ge mer än 20-25k för.
Bästa är att satsa på en 2013 och uppåt.

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
5
0
1
25
Vilhelmina
Ja alltså jag har ju bara kört arctic innan, Har en 12as m800 nu som jag haft 2 säsonger. Hade en kompis som hade en 13ons Assault och blev väldigt snabbt förälskad i den maskinen. Kändes mycket mer följsammare, aning ”styvare” chassi och bra mycket piggare så att säga jämför med kissekatten, Och nu tänkte jag väll ge då polaris en chans, och hittad en 11as 800 ,660mil för 40k med bland annat 36” framvagn. Finns ingen vetskap om vare sig renoverad motor eller att det ska sitta fixkit. Och jag har koll på att åtminstone 13ons blev bättre med fixkit. Så det är ju givetvis en röd flagga i mitt huvud. Och efter boost och din kommentar tror jag faktiskt starkt att jag inte köper den. Utan letar vidare, är inte självklart att jag vill ha en polaris heller utan de vore bara kul att testa på en annan skotertillverkares design och finesser. Så jag får kika vidare. Hittade några 13ons och 15ons assaulter på blocket men då är dom nästan i 50k klassen och är vi uppe i dom summorna kan jag lika gärna gå in med lite mer cash i budgeten och köpa tex en 19ons Arctic Cat, Alpha/M8000. Gillar ju skarpt Arctic överlag men det vore oxå kul att testa på nytt 😄.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.315
1.134
113
Stora Blåsjön
Men då är det liten mening att leta efter just assaulter, då kan du lika gärna köpa en pro-rmk för det är samma maskin fast klar för lössnö och dessa finns det hur många som hellst av.
Var kanske otydlig med fixkit, säkrare att köpa en utan fixkit om det är bytt kolvar på maskin.

och ja 40k är för dyrt för en 2011.