polaris dör nästan efter 6000 varv

macke393

Medlem
8 jan 2006
6
0
1
Sävar
Hej, jag har en Polaris 500 TXL -82 med en indy 500 -90 motor. När den kommer upp i 6000 varv så börjar den låta riktigt dåligt(misständer väldigt mycket, har kollat tändstiften dom ser fin ut), gasar jag mer så bromsar den in. Jag vet att det var problem med skotern tidigare(den har stått i många år och ägaren är nu borta) då den kokade lätt och tändstiften for. Det kördes dock mycket med pulka och jag undrar ifall det kan ha vart installerad någon varvspärr eller liknande. Har ni något tips? Jag har bytt tändstift, variatorrem, bränslepump och tändplattan. Har även tagit upp kolvar, tagit isär variatorn, rengjort allting och det ser fint ut.

Last edited:

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
dåligt bränsleflödeflöde till motor? Kanske att bränslepumpen inte är gjord för den skotern.?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Skit i förgasarna? Tätt i luftburk / Avgas system? Dåliga reedventiler? om det sitter såna på den, annars kan ju slidmatningen vara knas!

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
sitter dock varken reedventiler eller slidmatning på fuji 500an.. du har inte tätt snöskydd där uppe på burken ?... ska vara en slang ut på sidan där den ska suga isåfall om den inte är pluggad som vanligt

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
sitter dock varken reedventiler eller slidmatning på fuji 500an.. du har inte tätt snöskydd där uppe på burken ?... ska vara en slang ut på sidan där den ska suga isåfall om den inte är pluggad som vanligt
Är det en insprutare? :p då är det ju massa grejer som kan va fel :O

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag skulle gissa att det är tändspolen som är felet. Jag hade en Polaris för några år sedan som gick riktigt jävla dåligt på fullgas, men hur fint som helst på låga varv och det var tändspolen som var felet för mig. Jag är rätt säker att du har samma problem.

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
hade liknande problem med ´min indy. gick bra på tomgång o låga varv . o när man drog på så började den låta konstig o gå dåligt...som om den inte tände rätt!
det visade sig vara en läcka vid början på en bränsleslang som gjorde att de kom in luftbubblor som orsakade detta.