Polaris fusion på skotercrossbana

August_OH

Medlem
29 sept 2012
38
0
1
Sundbyberg
Tjena,
Har en fråga, hur bra fungerar en Polars fusion att köra skotercrossbana med? Ska inte tävla utan bara köra på banan i Lofsdalen för skoj. Tänkte på dämpningen och så, finns det risk att något går sönder?
Om man kraschar så förstår jag att saker kan gå sönder men om man håller sig på rätt sida så att säga.
Allt på skotern är original.

Tacksam för svar
MVH August
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vet ej hur banan i lofsdalen ser ut, men har du rätt rytm och landar rätt i alla hopp ska det fungera, dock kommer du mest troligt bottna dämparna om du står på och då finns det risk att knäcka diverse delar.

Prova lite lugnt i början så ser du ju
 

August_OH

Medlem
29 sept 2012
38
0
1
Sundbyberg
Okej, tack!
Jag får börja lugnt då, tror du det hjälper om man byter dämpare då? I så fall har du tips på några prisvärda?

Tack!
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Finns många bra dämpare, engans, fox float osv...
Det mest prisvärda är nog att schimsa om dämparna du har för att få dom lite hårdare:)
Annars är som sagt engans riktigt bra, öhlinare är ju också bra men kostar ju där efter...
 

August_OH

Medlem
29 sept 2012
38
0
1
Sundbyberg
Okej, jo har ju hört talas om en del, men öhlins är väl lite utanför prisklassen tyvärr... Men vad är priset ungefär på de andra?
Schimsa om dämparna, något man kan göra själv? Ställer man dem hårdare då eller?

Tack! :)
 

August_OH

Medlem
29 sept 2012
38
0
1
Sundbyberg
Jo jag vet att den inte är optimal för det men nu var frågan om något skulle gå sönder om man skulle köra och det fick jag svar på.
Sen började vi diskutera dämpare om vilka som var bra samt prisvärda, sen fick jag svar på det att man kunde schimsa om dämparna. Då undrade jag vad det var och om man kan göra det själv?...
;)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Du schimsar inte om dämpare utan rätt utrustning och stor erfarenhet av dämpare. Man ändrar i innehållet inuti dämparen så den blir hårdare. Vet ej vad det är för dämpare på en fusion och om dom är renoveringsbara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
930
113
Stora Blåsjön
De är bara att prova, lär nog duga till en början sen när du börjar lära dig att köra så lär du nog märka begränsningar i maskinen och då är det vettigaste att byta maskin.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
På frugans fusion sitter det ställbara walker både fram ochbak (bak-Samma som RR) i boggien. Fräscha sådana måste ju räcka långt på banan ändå. Är väl i framvagnen man kanske skulle ha bytt upp sig.
 

August_OH

Medlem
29 sept 2012
38
0
1
Sundbyberg
Kollade idag och fram sitter det Ryde fx? Dämpare. Hur är dom? Håller bra?
Och bak satt det fox zero PRO. Så hur kommer dessa funka?

Tack!
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Kollade idag och fram sitter det Ryde fx? Dämpare. Hur är dom? Håller bra?
Och bak satt det fox zero PRO. Så hur kommer dessa funka?

Tack!
Kan inte ge dig ett rakt svar, men åk och testa! Om de är otillräckliga så kommer du märka det tydligt i första större hoppet du gör. Dock så lär det fungera bra i de mindre hoppen. :)