polaris fusion

urban fusion

Medlem
4 jan 2011
18
0
1
För en vecka sedan tappade jag tomgången för övrigt gick den bra! då jag sett torrsprickor i ett insugsgummi så skruvades de bort momentant. 14 dagars väntetid på nya,suck! de skruvades då tillbaka då det var ytliga sprickor.
Upptäckte att den tappade tomgången berodde på gashängknappen.
Trodde i min enfald att nu blir det åka av men men....

Den bluddrar ryker som... oljeklet i grenrör efter 10 minuters körning samt elbacken stendöd, det händer inget när man trycker på backknappen.
check engine lyser vid start men släcks?
märkning oljepump streck mot streck
gasspjäll rör sig samtidigt som oljepump aktiveras
7,5 kg i båda cylindrar?
Ge mig en ledtråd hur gå vidare????
häls ubbe:confused:
 

urban fusion

Medlem
4 jan 2011
18
0
1
Dagens dumstrut går till mig själv då allt berodde på 15 liter diesel som måste ha blivit tankat då tomgången försvann!! elbacken är fortfarande stendöd men varför kommer en olycka aldrig ensamt som jag och japanerna säger!!!!
 

urban fusion

Medlem
4 jan 2011
18
0
1
Tyvärr så ropades det hej lite grann för tidigt! idag efter lite längre provkörning så ryker den lika mycket efter långsam körning.
svarar bra på fullgas i lössnö men sviker i mellan registret och tomgång.
Sensor på avgas har 1,0 i ohm värde men ändrar sig när man kör med blåslampan på givaren. Reläet är helt.
när man lossar tps kabeln så går den än sämre samt check engine lampan tänds.
En liten teori !! att den får för mycket soppa = ryker,dräper stift, taskig tomgång kan i vara överens om eller hur??
Men kan det vara elbacken som krånglar då denna slutade fungera samtidigt??? när den går på tomgång (ca 900 varva)
så pendlar hastighetsmätaren som den gör när man lägger i backen,lampan tänds ej samt ingen motorvändning sker)
förslag tages gärna emot:::::::

häls ubbe
 

urban fusion

Medlem
4 jan 2011
18
0
1
Åkte på kjell och company och köpte en ställbar adapter så jag fick 5 volt att sätta på stift 1 på tps:en,på det mellersta stiftet så kommer det ut 1,9 volt (ligger på bänken nu) utan att vrida på den. Enbart med lite rörelse med skruvmejeseln så passerar jag fyra volt och max vridning ger 4,6 volt ut. Är det inte tps som gjort sitt eller tänker jag fel då den gick skit på låg och mellan registret????

ps kan man koppla ut elbacken (knappen ohmmätt ua)
häls ubbe
 

urban fusion

Medlem
4 jan 2011
18
0
1
Ny tps för 2300 så nu går den. Och elbacken fungerar nu när tomgången stabiliserade sig. Många tips på youtube angående tps samt en haynes bok inköpt på biltema angående felsök och motorkoder löste problemet.