Polaris Indy är svag vid låga varv, o har nu börjat böa vid tvärökat gaspådrag

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
Nu säger jag inte att variatorskruvningen har något med felet att göra men berättar de endå. Efter att jag spännt sekundärens fjäder så for jag ut o körde ett tag i djupsnön. men efter ett tag så var den hur svag som helst när jag skulle dra på gasen från låga varv.:sad2: komme inte upp i varv förren jag var uppe på leden. den var alltså normalstark när den redan var uppe i någorlunda varvtal.
Nästa gång jag körde så började den uppföra sig likadant efter en stunds körning, kändes alltså som om det blev värre när den var varm!?
Råkade sedan köra fast i en burkning o slog ikull skotern:madgrin: vält tillbaks den o skulle starta. o då var den så svag att den knappt komm iväg överhuvudtaget(böade liksom bara). efter en stund fick jag iväg den när jag gasade jätteförsiktigt o när jag drog på lite så började den böa igen. körde hem i typ 40 efter leden men kunde aldrig tvärgasa utan att den böade. (fick också en avgassmäll halvvägs hem) vad kan felet vara?​
 

Gabbe-Yamaha sm 300

Aktiv medlem
7 dec 2009
60
0
6
Avesta
Tjena, jag har också samma problem med min indy txl. Den orkar knappt ute i djupsnön förrens man kommer upp i ett visst varvtal.
Du kan ju testa att byta stiften och kolla över packningar osv, så den håller tätt.
rengöra förgasarna.

Jag har försökt att få min att gå riktigt men har inte lyckats ännu, funderar på om det kan vara dags för kolvringsbyte.

Hittar du felet så tala gärna om vad det var, kanske är samma fel på min :)
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
ok, gör det du också om du hittar felet! ;)
har då kollat efter läkage i insugsgummi o rengjorto renoverat sek-variator men utan resultat
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
dom ser väl bra ut, oboybruna o så och har väl ett rimligt mått mellan tändpunkterna men det skulle ju va bra o veta vad det ska vara för mått, iaf så blev dom bytta under förra sesongen. nån som vet måttet som ska vara?
 

Citgho

Medlem
3 jan 2010
40
0
1
Långsele
Jag har precis det där fenomenet på min XCR440, och när vi kikade efter så visade sig att den tappade 2kg komp när den blev varm och kolvarna glappar en hel del i cylindrarna.
Så jag har en renovering att genomföra nu.
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
känner igen fenomenet att den döar på låga varv, samma med min indy 500

jag måste trycka på ca 2 meter innan en plogvall om jag ska få bra ork över! grymt irriterande!
 
E

eMe181

Nu säger jag inte att variatorskruvningen har något med felet att göra men berättar de endå. Efter att jag spännt sekundärens fjäder så for jag ut o körde ett tag i djupsnön. men efter ett tag så var den hur svag som helst när jag skulle dra på gasen från låga varv.:sad2: komme inte upp i varv förren jag var uppe på leden. den var alltså normalstark när den redan var uppe i någorlunda varvtal.
Nästa gång jag körde så började den uppföra sig likadant efter en stunds körning, kändes alltså som om det blev värre när den var varm!?
Råkade sedan köra fast i en burkning o slog ikull skotern:madgrin: vält tillbaks den o skulle starta. o då var den så svag att den knappt komm iväg överhuvudtaget(böade liksom bara). efter en stund fick jag iväg den när jag gasade jätteförsiktigt o när jag drog på lite så började den böa igen. körde hem i typ 40 efter leden men kunde aldrig tvärgasa utan att den böade. (fick också en avgassmäll halvvägs hem) vad kan felet vara?​
Vet inte men, det kanske ska vara ungefär så?

Har sett ett par många filmer på Youtube och varje är svag före den kommer upp i varv.
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
jag tror du har missförstått lite, den är inte bara svag utan den kommer knappt iväg när fenomenet uppstår! detta är ju alltså när den är varm...
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
vet inte om jag missuppfattat de där med att de var när den var varm men.... hur som helst var de VARIATORREMMEN som böhövde bytas nu går den bra.
De kunde jag aldrig trott!