Polaris indy börjar gå illa ibland

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
Köpte mig ett gammalt helvete en 650 indy.
Den går bra när den är kall men sen börjar den poffa ur ena föragasaren och tappa cylindern ibland och kom således inte framåt sen.
Efter ett tag så "reparera" det sig själv och den går bra på full gas men på halv gas så poffar den ur förgasaren.

Tändspolen är ny till den cylindern.
Känns som det kanske blir överslag någonstans eller går snålt på mellan gas.
Ska kolla gummit mellan förg. och cylinder.

Vad brukar vara standard fel på dessa 650
Mvh
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ta lös gasaren å kolla choken(alla 3 har separat choke), då kan du även kolla in i insuget om kolv skirten är hel(är kolv styrda insug på gammel polarisar, så gör den rediga "spittbacks"så kan det vara trasigt/bit borta)
 

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
Ska kolla på det,
Motorn är renoverad med nya kolvar för ett tag sen men det kan ju ha hänt något.
Den förra ägaren har den betett sig så för också.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla även flotör nålen&att inte flotörerna "sjunker", sett på flera mikuni 38 med svarta flötena att dom tappat bärigheten, så dom ligger djupare i bensinen.
Du kan ju även kupera om förgasarna&se om problemet flyttar sig med förgasaren, om inte så vet du att det är inte bränsle relaterat i varjefall.
 

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
Om flotörerna ligger djupare i soppan borde den ju flöda över och gå fett.



Nu har jag kollat alla förgasare och de såg bra ut, inget skit i några munstycken mm.
Kolvarna såg hela ut, ja en rak kolvkant på alla cylindrar.


Jag har mätt upp tändplattan och den är ok enligt mätvärden.


Sen har jag mätt alla tändspolar enligt bifogad bild på värdena.


Min motor heter EC65pl-01som finns på beskrivningen..
Jag mäter konstanta värden på alla tre.
Det värdet som skiljer sig mot tabellen är tab to tab värdet.
Jag får 4 ohm på alla spolar där, alltså jag mäter mellan kablarna i kontakten.
Det värdet stämmer ju mot EC65pl-02 motorn.
Nu kan man ju tro att de har satt dit sådana tändspolar men sen när jag mäter mellan kontakt och tändkabeln utan hatten på så får jag 2 k ohm som är korrekt för min modell.
Mäter jag fel på första värdet eller vad händer.
Alla tändspolar kan ju inte vara trasiga.
mvh
 

Attachments

Last edited:

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
Måste redigera mitt mät resultat, det ska vara 0.4 ohm där jag skrev 4 ohm.
Men multimetern verkar inte gå lägre ska prova byta batterier.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sällan fel på tändsystemet, vilken cyl.går den dåligt på?eller är det att den storknar på alla samtidigt?ljust/ljusa stift?(går den snålt, så lär dom inte vara mörka)
Komptestat nått?
 

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
När den tappar en cylinder så storknar den ju av det, men man såg att det var en cylinder som sköt bakåt.
Ska komptesta i veckan och se.
Fick med ett komplett tändsystem till den som jag ska få nu i efterhand.
Ska prova att värma spolarna och se om någon ballar ur, sannolikt inte då det är den cylindern med nya spolen som smäller.

Jag såg inget skit i munstyckena på den fuggen som smäller men det var ärg invändigt i botten vid slanganslutningen till dräneringen, kan ju kommit därifrån kanske.
 

robban f

Medlem
28 sept 2013
26
0
1
Komp testat och den ligger på 8,5 rätt över.
Då drar jag i snöret så mycket jag kan medans jag håller mätaren emot.


Tog bort insugsgummit på alla och de börjar ju bli dåliga, släppa in mot insuget.
Dock tror jag inte det har påverkat, svårt att säga om det läckt tjuvluft där.


Jag kollade tändningen groft med skjutmått och jag hamnar runt markeringarna.
Ska ta hem indikatorklocka från jobbet och titta mer noggrant, sen markera och köra maskin med tändinställningslampan.


Beställde iridium stift också, det kör jag på alla mina andra maskiner och de stiften får man inte problem med.
Dränkte ju de nya stiften när jag skulle ha igång maskin för första gången och det kan räcka ibland.
Många bäckar små så kanske det löser sig :)