Polaris indy krånglar, hjälp mig få igång tjejens skoter!

racingmikke

Aktiv medlem
1 feb 2009
72
0
6
Skellefteå
Som sagt jag har en Polaris indy 500 -89 (förgasare) som inte går som den ska.
Den är lite trögstartad och när man får igång den låter den inte direkt villig. När man gasar snabbt (gasrunk) så bluddrar den bara, och om man håller in gasen så bluddrar den först, sen när varven stiger låter den bättre.
Sen då när man ska köra så har den inte alls nån ork, helt utan, kommer inte upp i varv eller nått. Det är som att direkt den får motstånd (snö, att man sitter på den) orka den inget..

Nån som har en idée vart jag ska börja felsöka? Hjälp mig få igång tjejens skoter så man slipper pisk!;)

Kan tillägga att jag bytte till mig skoter och den va inte dirket välskött. Men jag har rengjort gasare å luftburk, utan större resultat. Stiften lär ju inte vara nya heller, plus att dom va lite vita:confused: Kan de vara nåt så simplet?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
1.Bestycka upp? (Stiften ska vara gyllen bruna)
2.Kollat kompet? (kolv, kolvringar kan vara dåliga)

racingmikke

Aktiv medlem
1 feb 2009
72
0
6
Skellefteå
Jag ska kolla kompet, kan helt klart vara kolvarna å ringarna som är dåliga. Det är vad jag vet orginal bestyckning så det borde väl funka när skoter i övrigt också är orginal..

krångelpelle

Medlem
11 feb 2009
22
0
1
Boden
Jag tycker att det låter som att den får för lite sås...har du kollat bränslefiltret?.. eller att flotörnålarna rör sig som de ska?..har skotern stått länge så kan det bli problem med gammal soppa som kläggar igen munstycken osv

...men visst kan det vara kompet som spökar ockkså, fast jag tycker det är ett ganska ovanligt problem

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
kanske är som min indy 500, den gick bara på 1 burk. fick gnista med stiftet då jag testade det löst men det kan inte ha orkat tända iskruvat så det var som en helt ny skoter så jag bytt stift. dock har jag också en del boooop kvar innan jag får upp den i varv.

racingmikke

Aktiv medlem
1 feb 2009
72
0
6
Skellefteå
vart köper man membran som passar då? Har inte direkt skotern nära, så kan inte kolla. Det enda jag vet är att pumpen är rund, där tar mina kunskaper slut. nån som kan länka till dom rätta grejorna?

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Har haft exakt samma problem på en 500 sks. Gjorde ett komptest på den och det visade sig vara lägre komp i ena cylindern, så det blev till att byta kolvringarna. Sen gick den som den skulle:bigsmile: